Wat gebeurd er met een plantencel na plasmolyse?

Als een plantencel plasmolyse ondergaat, wordt het celmembraan met de celwand gescheiden. Hoe kan je dit zien zonder een microscoop en wat gebeurd er daarna met de cel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer dit een opdracht van school is, dan kun je de opdracht uitvoeren. Je ziet vanzelf wat er gebeurt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
we mochten geen microscoop gebruiken en de cellen moesten al snel worden weggegooid omdat het anders zou gaan stinken

Antwoorden (1)

Bijvoorbeeld bij een gestorven plantencel zie je meestal de artefacten onder de microscoop: de celmembraan is duidelijk te onderscheiden van de celwand omdat het van elkaar is losgekomen. Als de resolutie van je microscoop sterk genoeg is kan je onderscheiden dat de structuur van de celmembraan verschilt van de structuur van de celwand.
Bij een extreme plasmolyse van de cel zal er schade ontstaan aan de structuren, zullen metabole reacties niet meer doorgaan, enz. Bijgevolg zal de cel afsterven.