Hoezo staan er totaal 4 letters bij een chromosoom en niet 2? Zie bovenste afbeelding.

Hoezo staat er bij 1 chromosoom? C-D
C-D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Als ik mijn Biologie van inmiddels 18 jaar geleden (!) niet helemaal vergeten ben, en ik het voorbeeld goed interpreteer, zijn er twee letters afgebeeld op twee posities van een chromosoom omdat er verwezen wordt naar twee aparte genen in één chromosoom: gen C en gen D. De letters staan twee keer in elk chromosoom omdat een chromosoom uit 2 identieke chromatiden bestaat.
De vrouw bezit van beide genen de twee dominante allelen (hoofdletters conform de klassieke terminologie), en de man bezit van beide genen de recessieve allelen (kleine letters)
Beide chromosomen, van man en vrouw, zijn voor de twee afgebeelde genen, homozygoot (=allebei dominant, of allebei recessief)
Het gaat dus om twee aparte genen (verschillende letters), en twee allelen van elke gen (hoofd- of kleinletters)

Overigens, een volwassen cel telt twee complete sets van identieke chromosomen (2×23, behalve XX en XY), en elk chromosoom in een volwassen cel bestaat op zijn beurt uit twee identieke chromatiden.
In een gameet is dat anders, en daar gaat de vraag over.
Maar dit wist je al, vermoed ik...

Ik hoop dat dit antwoord geeft op je vraag!

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat schreef ik niet maar wist je waarschijnlijk al: de 2 chromatiden van één chromosoom zijn identiek (behalve in geval van ziekte)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt een schitterend en waardevol antwoord!dankjewel

Andere antwoorden (2)

De hoofdletters van CD geven aan dat het hier gaat om een dominant allel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is heb je hier met een dihybride kruising te maken.

Bij een dihybride kruising zijn twee genenparen betrokken.