De verschillen in temperatuur in de wereld worden in hoofdzaak bepaald door natuurkundige processen.
De aarde wordt verwarmd door zonnestralen. Om de aarde te kunnen bereiken moeten de stralen door de dampkring. De stralen die op Europa schijnen leggen een langere weg af door de dampkring dan stralen op de evenaar. En dus komt er minder warmte aan in Europa. Want hoe verder weg van de evenaar, hoe minder warm het is.
Omdat de aarde rond is, vallen de zonnestralen op een bol oppervlak. Een bundel zonnestralen op de evenaar verwarmt daardoor een veel kleiner gebied dan een zelfde bundel op Europa. Op de evenaar is het dus óók heter, omdat de zonne-energie er veel geconcentreerder is. Op de 60ste breedtegraad beschijnt een bundel zonnestralen een 2 keer zo groot oppervlak als op de evenaar.
(Kijk maar eens naar het filmje op schoolTV)

Daarnaast heb je de invloed van de menselijke activiteit op ons klimaat, die mede de opwarming veroorzaakt.(zoals ontbossing,aantasting ozonlaag,invloed van grote steden,toename bevolking etc.)
Globaal wordt dit o.a. gemeten door Exploring Earth,die een filmpje heeft overr de veranderingen gedurende de laatste 5 jaar.(bron:http://www.classzone.com/books/earth_science/terc/content/visualizations/es1705/es1705page01.cfm?chapter_no=visualization)

al@din HJ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De zon verwarmt de aarde het sterks op plekken waar haar stralen recht op de aarde vallen. Daarom is het aan de evenaar warmer dan aan de polen.
Warme lucht stijgt omhoog, en daardoor ontstaan er lage druk gebieden (stijgende lucht) en hoge druk gebieden (dalende, koude lucht). De luchgt gaat dus in de atmosfeer circuleren, net als thuis de lucht van de cv.
Tel hier nog de draaiing van de aarde bij op en het verhaal is compleet; de verticaal circulerende lucht gaat ook horizontaal draaien, als water dat wegloopt in een trechter.
Water houd warmte langer vast dan aarde, dus dit veroorzaakt ook temperatuurverschillen en stromende lucht (=wind).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve de stand tov de aardas spelen meerdere zaken mee:
- oppervlak (water of land)
- hoogte van een locatie (-0,6 graad omlaag per 100m omhoog)
- dikte van de atmosfeer
- mate van bewolking (wolken weerkaatsen zonnestraling)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast de bovenstaande antwoorden speelt het zelfs mee hoe dicht bevolkt een gebied is:

De compacte, moderne stad is een hitte-eiland in de omgeving. Overdag warmt de stad enorm op door de dichte bebouwing, ’s nachts kan die hitte niet goed weg. Vooral donkere en verharde oppervlakten dragen daaraan bij. Daarnaast spelen mobiliteit, bedrijvigheid en de daarbij behorende luchtvervuiling ook een rol bij het vasthouden van deze warmte. Zo ontstaan temperatuurverschillen tussen de stad en de directe omgeving.