Krokodillen en alligators lijken ogenschijnlijk veel op elkaar, maar ze behoren officieel niet tot dezelfde familie. Ook qua leefgebied zijn er grote verschillen.
Krokodillen leven eigenlijk bijna in elk continent op het zuidelijk halfrond (Afrika, Zuidoost Azië, Australië, Zuid-Amerika). Alligators komen alleen in Noord- en Zuid-Amerika en China voor.
In vergelijking met alligators hebben krokodillen een langere smallere snuit. En wanneer een krokodil zijn bek dichtheeft zijn al zijn tanden nog te zien. Een alligator heeft een overbeet, wat betekent dat wanneer hij zijn bek dichtheeft de bovenkaak over de onderkaak heen valt en hierdoor alleen zijn bovenste tanden te zien zijn.

De krokodil behoort tot de Crocodylidae familie en kent 14 soorten. De alligator behoort tot de Alligatoridae familie en kent 8 soorten. Krokodillen eten voornamelijk vogels en grote zoogdieren. Alligators eten naast andere zoogdieren ook vis en reptielen. Zowel krokodil als alligator zijn carnivoor, dus vlees en/of vis eter.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn meerdere verschillen tussen krokodillen en alligators. Een verschil zit hem in de tanden. Als een krokodil zijn bek dicht heeft kun je nog een grote tand zien. Een alligator heeft ook zo’n grote tand maar als hij zijn bek dicht heeft is die tand niet te zien. Een ander verschil is de vorm van de kop. Alligators hebben een brede, U-vormige bek/ Krokodillen hebben een smallere, V-vormige bek. Nog een duidelijk verschil? De alligator is zwaarder en sterker dan de krokodil, maar… hij is minder snel en daarom minder gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook de leefgebieden zijn totaal verschillend.

De krokodil komt voor in Afrika en Australië.

De alligator voornamelijk in noordelijk Amerika.

Er zijn krokodilsoorten die in woestijngebied leven terwijl de alligator voornamelijk in moerasgebied voorkomt.

Ook de kaakkracht van beide verschillen, er is geen dier ter wereld dat een grotere kaakkracht heeft dan de krokodil.