Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is placebo al erkend als behandelwijze?

Is placebo al officieel erkend als behandelwijze? En sinds wanneer ongeveer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
597

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een placebo is een medicijn zonder werking, het wordt gebruikt om bij een test op de werking van medicijnen een betrouwbare vergelijking te kunnen maken tussen 2 groepen patiënten die wel of niet werkzame medicatie krijgen.
Voor een betrouwbaar resultaat mogen de patiënten zelf niet weten in welke groep ze zijn ingedeeld, want dan zou het psychologische effect optreden van: ik krijg geen pil dus ik kan niet genezen.
Van mijn huisarts heb ik gehoord dat hij bij mensen die hij ervan verdenkt zich inbeelden ziek te zijn wel eens pillen zonder werkzame stof voorschrijft: de resultaten zijn verbluffend!
De behandelwijze zal op zich niet erkend zijn, maar wordt al eeuwen gebruikt: de chirurgijn had allerlei middeltjes waarvan we nu weten dat ze geen medisch nut hadden.
(aderlating, steen snijden, bloedzuiger zetten)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bloedzuigers en aderlaten helpen in bepaalde gevallen wel degelijk, bijvoorbeeld bij hemochromatose.

Andere antwoorden (1)

Nee. Een placebo is een pil, waar geen werkzame stoffen in zitten. Een neppil dus. De patiënt denkt alleen maar, dat hij een werkzame pil krijgt. Deze suggestie heeft soms effect, wat een onverwacht en psychisch effect is.

Bij een onderzoek, worden de proefmensen altijd in twee groepen verdeeld. De ene groep krijgt de echte pil. De andere groep een neppil. Alles wordt genummerd en wel zodanig, dat de onderzoekers zelf niet weten wie welke pil krijgt. Zo krijg je een eerlijk onderzoek.

Ik denk niet, dat ooit het geven van een neppil zal erkend worden als officiële behandeling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding