Wat is kenmerkend aan tumorweefsel t.o.v. normaal weefsel?

Tumorweefsel deelt zeer snel, ondervindt weinig apoptose. Mijn vraag is meer gericht op cellulaire verschillen zoals bepaalde receptoren en of uitscheidingen eiwitten.

gelieve geen onzinnige antwoorden welke niet nadrukkelijk de verschillen op cellulair niveau beschrijven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (1)

Wat vaak opvalt bij kwaadaardige , snelgroeiende tumoren is de aanleg van de uitstekende bloedvoorziening.
Omdat er veel soorten tumoren zijn , ook langzaam groeiende die wel kwaadaardig zijn, zal in het laatste geval . afwijkingen aan het celmembraan , de afwijkende vorm van de cel op zich en de neiging tot migratie opvallen.
Ook ontbreekt dikwijls de telomeren teller (deelteller) waardoor het weefsel geen stop kent.
De bovengenoemde kenmerken komen in verschillende verhoudingen in kwaadaardige weefsels voor.
Dat de weefsels vage overgangen hebben naar gezond weefsel, zodat ze gemakkelijk infiltreren hoeft niet zo te zijn, daarin kan ook via migratie voorzien worden.

Op zich goedaardige tumoren kunnen door verdrukking /verdringing in vitale delen evenzogoed verstoring geven, alhoewel hun kenmerk is dat ze goed gescheiden zijn als structuur van het omliggende weefsel en geen migrerende cellen hebben.

Op DNA niveau is echter meer te zien maar daar is tijd en kostbare apparatuur voor nodig.
Vandaar dat men toch vaak een biopt neemt ondanks dat dat op zich een risico met zich meebrengt, het is niet eenvoudig biopten te nemen zonder migratie van losgeraakte cellen te veroorzaken.
mede om die reden is men terughoudender geworden met oa. prostaatbiopten.

Verschillen in weefsel is ook met kleurmethoden vast te stellen.

Voor een chirurg is vooral van belang of de tumor een sterke eigen bloedvoorziening heeft opgebouwd en in welke mate de scherpte in overgang naar gezond weefsel is alsmede de druk en de plaats die de tumor veroorzaakt/inneemt en de kans op celmigratie uit de tumor.
Deze factoren bepalen in hoge mate de strategie om het kwaad te keren.

Helaas is men dan toch vaak afhankelijk van histologie.pathologie/anatomie om de randen van de uitgenomen delen te beoordelen zodat geen kwaadaardig weefsel blijft zitten en men door de ingreep zo min mogelijk materiaal uit de tumor in mn. de bloedbaan wil hebben.

Het diathermisch mes is hierbij van onschatbare waarde.

De uitgenomen tumor wordt vooral ook goed onderzocht om de weefseltypering rond te krijgen wat belangrijk is voor beleid en prognose.
Het onderwerp is te complex om dieper op deze zaak in te gaan, zonder het aantal tekens te overschrijden.