Hoe kunnen de 'goede' bacteriën in een flesje Yakult overleven?

Ze worden gekweekt, en in een potje gestopt, maar hoe blijven ze leven, hoe kan het dat ze dan niet doodgaan? Hoe weet je dat ze nog leven ten tijde dat jij als consument het flesje leeg drinkt, hoe weet ik dat ze niet dood zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (3)

Dat is helemaal niet bedacht door Yakult. Dat is zo bij elke yoghurt. Yoghurt bevat minimaal 1 miljoen levende bacteriën per milliliter. Als ze dood zijn dan kan ik je verzekeren dat alleen de lucht die er afkomt je weerhoudt van het goedje op te drinken.
AWM
14 jaar geleden
Yakult is toch gebaseerd op Lactobacillus casei Shirota

Lactobacillus casei is een bacteriesoort behorende tot het geslacht Lactobacillus en valt onder de melkzuurbacteriën. Het is een Gram positieve facultatief anaërobe staafvormige bacterie, met een optimale groeitemperatuur tussen de 30 à 37 °C.

L. casei komt van nature voor in de mond en dunne darm, en in mindere mate in de dikke darm en de vagina van zoogdieren en mensen.

De juiste indeling en taxonomische positie van L. casei en ondersoorten is de laatste decennia aan vele veranderingen onderhevig geweest.

L. casei is een van de meest toegepaste bacteriesoorten als probioticum. Op de Nederlandse markt is L. casei aanwezig in de producten Yakult (stam Shirota) en Actimel (stam Defensis, vroeger ook Immunitass genoemd, officiële stamaanduiding DN-114 001) en diverse andere producten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Kun je nog wat meer vertellen over de taxonomische positie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie wikipedia.
In Yakult zitten de bacteriën te winterslapen op die temperatuur... Dus op het moment dat jij ze drinkt, worden ze wakker en gaan ten koste van de slechte bacteriën jouw voedsel opeten en daarmee vechten ze zich in je systeem in... Zo werkt dat...