Waar komen de fruitvliegjes vandaan?

Het overkomt je wel eens. Je vergeet een tijdje je groene container te legen met als gevolg een plaag van irritante fruitvliegjes. Maar waar komen die beestjes eigenlijk vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit de groene container? Even serieus... ben eigenlijk ook wel benieuwd. Goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag. Ik heb ook altijd het gevoel alsof ze er ineens zijn. Verstoppen ze zich achter een muurtje totdat ik opeens een appel in de GFT-bak gooi? Waar zijn ze als er nog niks te eten is?

Het beste antwoord

Fruitvliegen worden zoals alle andere vliegen geboren uit eitjes, gelegd door een vrouwelijke vlieg. Soms lijkt het alsof ze inderdaad er "ineens" zijn, maar hier zijn geen mysterieuze krachten aan het werk, gewoon een fruitvliegje met bevruchte eitjes die je fruit- of groentenmand een bezoekje heeft gebracht!
Maar ik heb in m'n keuken twee vleesetende plantjes staan. Dat werkt fantastisch, die fruitvliegjes(als ze er zijn) worden aangetrokken door de plantjes en dan in de blaadjes gevangen, twee vliegen in een klap.Plantje heeft geen honger mer en vliegjes zijn weg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De fruitvlieg of bananenvlieg (Drosophila melanogaster) is een klein vliegje uit de orde tweevleugeligen (Diptera). Er zijn vele andere soorten fruitvliegen , maar D. melanogaster is veruit de bekendste soort vanwege het veelvuldige gebruik van de vlieg voor laboratoriumexperimenten. Een reden hiervoor is dat de fruitvlieg eenvoudig op een suikerbevattende voedingsbodem te kweken is en zich zeer snel kan voortplanten. De generatietijd bedraagt ongeveer 14 dagen in het laboratorium en ieder vrouwtje kan enige honderden nakomelingen voortbrengen. Nog een voordeel van het kweken van bananenvliegjes is dat mannetjes gemakkelijk van vrouwtjes te onderscheiden zijn. Een mannetje heeft namelijk een zwarte stip op zijn achterlichaam en een vrouwtje heeft een puntiger achterlichaam. Bananenvliegjes hebben 8 chromosomen (2n).

De fruitvlieg is 3 tot 4 mm groot, de huid is geelbruin en hij leeft van levende gistcellen die voornamelijk in rottend fruit en groente te vinden zijn (vandaar ook de naam ‘fruitvlieg’).

Toegevoegd op 16-05-2009 22:18:53
Sorry, bron vergeten:

De eerste link is een doorverwijzing vanaf link 2.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je net gezond bezig in de zomer door vers fruit in huis te halen, en dan heb je de volgende dag al last van fruitvliegjes! Ontzettend irritant en vooral ook een raadsel: waar komen ze toch zo snel vandaan? Als je ze eenmaal in huis hebt, zitten ze 's avonds zelfs binnen een paar minuten op de rand van mijn glas rode wijn.

Een tijdje had ik het vermoeden dat fruitvliegjes uit de schil van het fruit zelf komen, maar na speuren op internet blijkt dit toch niet zo te zijn. Fruitvliegjes willen hun eitjes leggen op rijp fruit, zoals een bananenschil die net een beetje bruin begint te worden. Zo zijn ze er van verzekerd dat de larven genoeg te eten hebben als de eitjes uitkomen.

In tegenstelling tot wat je misschien zou denken leven fruitvliegjes buiten en niet binnen. De kans is dus groot dat ze geroken hebben dat er fruit in je keuken ligt dat al rijp is en daarom naar binnen zijn gevlogen (ik kan het me nog bijna niet voorstellen eigenlijk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn gewoon hele goede speurders:
"Fruitvliegjes weten altijd feilloos een glas vruchtensap of een rijpe peer te vinden, om daar vervolgens lekker hinderlijk omheen te gaan zwermen. Hoe doen ze het toch? Met een uiterst geavanceerde zoektactiek, zeggen onderzoekers.
Fruitvliegjes vliegen niet zomaar een beetje heen en weer. Er zit wel degelijk structuur in hun vliegpatronen, ook al lijken die in onze ogen behoorlijk willekeurig, melden Mark Frye van de University of California en Andy Reynolds van het Britse Rothamsted Research in het tijdschrift PLoS One. Fruitvliegen speuren hun omgeving namelijk systematisch af naar voedsel. Zo kunnen ze het gevallen fruit, dat ze al van verre kunnen ruiken, vinden".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant artikel!