Waarom is een orchidee bijzonder?

Vaak wordt er vanuit gegaan dat orchideeën bijzondere planten zijn, wat maakt een orchidee anders dan andere bloemplanten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Het beste antwoord

taxonomie
monocotylen = eenzaadlobbige planten
familie orchidaceaen
25000-30000 soorten
Terrestrische soorten (cambria)
epyfiten -humusepifyten
- schorsepyfiten(phaleanopsis )
-takephyfiten
xerofyten/lithofyten steen en rotsen
de bijzonderheid zit hem vooral in het feit dat :
Er kruisingen mogelijk zijn tussen soorten en geslachten
Ze naaktzadig zijn en dus niet kiemen als er geen symbiose plaatsvind tussen de miccorizza schimmel en kiemplant(zaad).
De familie met uitzondering van de poolcirkel overal inheems is.
Er zowel cam als ook c3 planten in de familie voorkomen.
De wortels ook assimileren bij velen soorten.
De meeste soorten reserves opbouwen in schijnknollen of andere verdikkingen
Een Phalaenopsis is een obligate camplant dwz de plant neemt 's nachts Co²op en gebruikt deze overdag voor de fotosynthese (assimilatie )in de namiddag schakelt deze om naar c3 plant en neemt dan ook co² op dit om in het inheemse klimaat vocht te sparen op het heetst van de dag.
De groei van orchideen is erg langzaam zo is een Phalaenopsis die in de winkel komt al minimaal 2 jaar oud
waarvan 4 maanden in labcondities
dan 1/2 jaar tot 3/4 jaar bij de plantenkweker.
voor de rest van de kweek is nog een jaar nodig waarvan ca 18 tot 20 weken van de bloeminductie tot bloei nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een van de exotische trekjes van een orchidee is dat de bloeiwijze (de bloem) grote gelijkenis vertoond met het vrouwelijke geslachtsorgaan van de mens.

Toegevoegd na 58 seconden:
Dat maakt(e) de plant zo geliefd.

Maar eigenlijk is het dus een kut-plant.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat maakt de kut weer zo geliefd.Behalve als ie bloeit(bloedt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha kut-plant ;-) +1
rose
13 jaar geleden
Nou, nou, Moolkeesje, waar zit jouw dimmer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een orchidele antwoorden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dimmer heeft vandaag vrijaf,wegens moederdag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en bedankt weer Rose.. stak haast de moord in mn thee! LOLLLLLLLL!!!!!
Tegenwoordig zijn orchideen heel betaalbaar. jaren geleden waren ze erg duur, werden ze hooguit gebruikt als corsage op n bruiloft voor de bruidegom en ouders. En die gedachte zit er nog n beetje in denk ik
13 jaar geleden
mooie naam en eenmaal de stempel gekregen, dus die houd je. Er zijn natuurlijk veel mooiere bloemen. Niet zo goed te kweken, dus niet lucratief. Hij is niet bijzonder. heeft wel luchtwortels, misschien hierom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kunt u merken dat er meer vraag is naar orchideeën?
Het publiek weet nu zo langzamerhand dat een orchidee zeer lang houdbaar is, zeker 3 weken in een vaas. Een orchideeën plant gaat mits hij goed verzorgd wordt een mensenleven mee. Ik denk dat er aandacht is voor de orchidee omdat mensen nu eenmaal van verandering houden. Op dit moment staat de Orchidee veel in de belangstelling, terecht want er zijn heel veel verschillenden prachtige soorten.

N.a.v dit artikel vindt ik het een speciale plant,omdat hij veel langerder houdbaar is

http://www.tuinen.nl/artikel/74/Orchidee%EBnkwekerij+De+Orchidee%EBn+Hoeve/?rubriekid=196
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een orchidee is niet bijzonderder dan een tulp of een margrietje. Het is de mens die er een bijzondere bloem van maakt door er allerlei verhalen omheen te verzinnen.

Bovendien is een orchidee een exotische plant en die zijn natuurlijk zeldzamer en vragen veel aandacht. Dat is de reden dat hij als bijzonder wordt gezien.

Iedere bloem is anders en ieder zijn smaak ook en daar valt niet over te twisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze bloem ken vele soorten en enkele daarvan zijn door dat ze heel specifieke omstandigehden hebben behoorlijk zeldzaam geworden, dit tesamen met hun prachtige verschijningsvormen zorg er voor dat bij veel mensen deze plant (bloem ) een bijzondere betekenis heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Orchideeën worden al heel lang verzameld en gehouden door liefhebbers. Dat ze zo geliefd zijn, is natuurlijk vanwege de mooie aparte bloemvormen..grote gave bloemen, vaak in hele trossen die bovendien ook nog eens heel lang bloeien.

Vroeger kwamen alle orchideeën uit het wild, uit het tropisch regenwoud, waar ze als epifyten in de bomen groeien. Epifyten groeien op andere organismen, zoals bomen, zonder daarop te parasiteren.

De herkomst en groeiwijze maakte orchideeën exclusief en peperduur, en bovendien heel moeilijk te verzorgen, in leven te houden, en in bloei te krijgen... Dat was dan ook de sport... verzamelen, en in bloei weten te krijgen...

Tegenwoordig zijn er talloze cultivars (gekweekte kruisingen) op de markt, die het zelfs goed doen in de huiskamer, en die helaas vaak na de bloei worden weggegooid. Dat is erg jammer, want ze bloeien steeds weer opnieuw, en vaak met steeds meer bloeistengels en bloemen.
Door de luchtwortels en de grote bloemen blijven het aparte verschijningen, ook al zie je ze tegenwoordig in de supermarkt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeger was alleen de orchidee duur in holland

maar tegenwoordig ook de varen

ja dat zit zo : grond is heel schaars geworden in holland en zodoende is het bos heel duur geworden en alleen nog maar voor de rijken te koop

zodoende is een varen op dit moment ook heel duur ...