Waarom hebben veel zoogdieren (zoals honden en katten) een natte neus?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
7.2K

Het beste antwoord

De natte neus heeft een functie als zintuig dat luchtstromingen waarneemt, net zoals wij bij hele lichte wind de windrichting met een natte vinger kunnen vaststellen. De informatie van de neus wordt een stuk interessanter als je ook weet uit welke richting het luchtje ongeveer komt.
In de vochtige huid zitten koudereceptoren, die zeer gevoelig zijn voor afkoeling. Elk luchtstroompje wordt gesignaleerd door de verdamping van het vocht op de neus. De hond weet dus niet alleen veel beter wat er in de lucht zit, hij weet ook veel beter waar de lucht vandaan komt. Het vinden van de geurbron is dan slechts een kwestie van de luchtstroming volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat ze hun reukorgaan heel vaak poetsen (aflikken).
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe verzin je het. Min
Een hond kan veel beter ruiken dan een mens. Op de neus van de hond is een grotere oppervlakte bedekt met cellen en zenuwen dan bij mensen. Met deze cellen en zenuwen kunnen ze ruiken.

De neus heeft nog een andere functie: ingeademde lucht reinigen. In de neus zit een vochtig slijmvlies. De lucht die de hond inademt gaat langs het slijmvlies en wordt warm, vochtig en tenslotte gereinigd door het slijmvlies. Een slijmvlies geeft dus vocht en omdat honden een groter slijmvlies hebben geeft het ook meer vocht.

In de neus van de hond zitten kliertjes die het vocht af geven. Ook komen de traanafvoerbuizen van de hond voor in zijn neus uit. Al dat vocht zorgt ervoor dat de neus schoon blijft en dat de hond goed kan blijven ruiken.
fremar
11 jaar geleden
Hond:

Deze natte neus wordt onder andere bepaald door kliertjes in de bedekking van de neusspiegel en doordat de traanafvoerbuizen van de beide ogen uitmonden vooraan in de neus.

Overigens: De neus zegt niet zoveel over de gezondheid van de hond. Een natte, koude neus betekent niet persé een gezonde hond en een warme neus niet persé een zieke hond.

Kat:

Het traanvocht verzamelt zich in de ooghoek, waar twee traanbuisjes het overtollige traanvocht afvoeren via de neus (1 ml per dag). Dit verklaart waarom een neus altijd wat vochtig is. Een natte neus betekent dat er voldoende traanproductie is, maar wil niet zeggen dat het dier niet ziek kan zijn.