waarom groeit kamille alleen vlak langs het asfalt?

ook al is de berm 4 meter breed, je ziet die witte bloempjes nagenoeg alleen in de eerste 40cm langs het asfalt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

misschien dat de uitlaatgassen een stof afgeven waar de kamillen goed op groeien
13 jaar geleden
Kamille staat graag op plekken die verstoord zijn, dus dat zou een reden kunnen zijn, of misschien is het een effect van uitspoeling - zoals Deens lepelblad (zoutminnende plant) hier langs de wegen in het binnenland staat doordat er zout gestrooid wordt.
Andere mogelijkheden: kamillezaden worden via banden verplaatst van verderop gelegen biotopen, of de gemeente zaait alleen de eerste 40 cm van de berm in (maar dan zou je waarschijnlijk ook veel andere bloemen zien, want dan kiezen ze meestal voor mengsels).