Hoe komt het dat ik in de winter, met kamertempratuur 22 graden, het koud heb. En in de zomer met 22 graden het bloedheet heb?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in huis of buiten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is het andersom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag !
Ik vroeg mij ook al af, waarom je buiten kunt zitten in dunne kleding, wanneer de buitentemperatuur 18gr. is, en 's winters in huis bij 18gr., zit je dan te vernikkelen van de kou.

Het beste antwoord

In de winter is het vaak droger en kun je door zweet je warmte kwijtraken.
In de zomer is het vaak drukkend en benauwd weer door veel vocht in de lucht, hierdoor kan je lichaam zijn warmte niet kwijt door te zweten en voelt het benauwd aan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Benauwd
Warm weer wordt als benauwd ervaren wanneer de lucht erg vochtig is. Men spreekt ook wel van drukkend, zwoel, klam of broeierig. Of iemand het benauwd heeft hangt ook af van inspanning, de gezondheid, de kleding en de mate van transpireren.
Gevonden op http://www.knmi.nl/VinkCMS/concept_detai
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt me een prima verklaring. plus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
momopoyolo, bedankt, nu staat de goeie link er ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar in de winter zweet ik niet, want dan heb ik het juist koud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
francisca, dat heeft met wat men noemt gevoelstemperatuur te maken, als de zon met 18 graden op je vel brand is dat heel aangenaam, 18 graden in de kamer kan heel koud aanvoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je wel

Andere antwoorden (2)

ik denk dit:
als je in de zomer in de zon staat, heb je het lekker warm.
door de zon, de stralen verwarmen je.
maar als er dan een wolk voor de zon gaat, word je niet meer direct verwarmt door de zon, maar het daalt niet meteen een paar graden.

in de zomer schijnt de zon mooi op je, en heb je het lekker warm,
in de winter word je niet meer direct verwarmt door de zon, dus krijg je het wat kouder.

Toegevoegd na 17 seconden:
ooh, sorry, ik lees net dat je binnen bedoelt, dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De plaats waar je de temperatuur meet is meestal meer dan een meter van de grond; meet de temperatuur van de vloer eens een jaar en stel de vraag nog eens.