Hebben oude dieren een slecht gebit?

hebben ze ook veel last van tand pijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Daar hoeven het nog geen oude dieren voor te zijn. Wel is het zo dat ook bij oude dieren het gebit slijt. Ik heb eens een documentaire gezien waarin een olifant stierf, omdat hij niet meer kon eten, vanwege zijn versleten tanden.
Alle dieren kunnen net als mensen tandpijn krijgen. Verkeerd voedsel en/of verkeerde verzorging van het gebit kan vooral bij huisdieren kwalijke gevolgen hebben.
jc54
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat ligt eraan wat er tijdens het leven allemaal met dat gebit is gebeurd.

Bijvoorbeeld bij een kat is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om ervoor te zorgen dat het gbit gezond blijft, door niet alleen zacht voer te geven, en door zo nodig tandsteen te laten verwijderen door de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan.

De hond van ons, had er volgens de vrouw van onze trimsalon ook last van.

En dieren kunnen ook staar op de ogen krijgen, en reuma en nog wel meer dingen waar wij als mensen ook last van kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sinds ik m'n katten voornamelijk vers en rauw voer, hebben ze mooie witte tandjes.
voor dieren in de natuur is dat niet anders, hun natuurlijke eten is tevens een tandenborstel.
maar ouderdom komt met gebreken, en slijtage is natuurlijk niet tegen te gaan.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Neen, oude dieren kunnen een prima gebit hebben.
afhankelijk van voeding, trauma en aanleg kunnen mens en dier op hoge leeftijd een goed gebit hebben.
Als je bij huisdieren bijvoorbeeld het gebit ook nog eens onderhoudt (tandsteen verwijderen, pockets leegmaken enz), kunnen dieren eerder "versleten" zijn dan hun gebit.
Vooral het juiste gehalte aan Ca in de voeding en weinig zuurvormers als suikers speelt daarin een belangrijke rol.
Ze kunnen -net als mensen- wel tand en kiespijn hebben,
deze ontsteekt dan en gaat loszitten.
Er is nu eenmaal geen halfjaarlijkse controle bij de tandarts mogelijk voor dieren.
In de natuur wordt dat op dezelfde manier opgelost als bij de radicale aanpak van de tandarts, er uit met dat rotte ding!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verschild van dier tot dier. Een hond bijvoorbeeld heeft ook eerst een melkgebit en daarna een blijvend gebit. Er zijn ook dieren die hun hele leven blijven wisselen zodat een oude tand of kies of 1 die er uit is gegaan door een ongelukje gewoon wordt vervangen door een nieuwe.
Haaien hebben een heleboel tanden in de bek, die in rijen achter elkaar staan. Als een tand uit de voorste rij afbreekt dan word deze vervangen door een nieuwe tand uit de rij erachter.De nieuwe tand schuift dus een plaatsje naar voren. Sommige haaien hebben zelfs 3 of 4 rijen reserve tanden. De haai doet ongeveer 2 weken met 1 tand en verslijt er tijdens zijn leven een paar 1000.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dieren die in de natuur leven hebben minder kans op schade aan de tanden door eten dan de `huisdieren.`
De natuur dieren eten geen voorbereid voedsel.

Toch zal ook daar wel eens wat mis gaan op oudere leeftijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, oude dieren, met name herkauwers hebben hoe ouder ze worden een steeds grotere slijtage aan hun gebit.
Edelherten en reeen bijvoorbeeld hebben op het laatst van hun leven alleen nog een glad vlak van achter naar voren. Herkauwers die leven in een gebied zonder predatoren (roofdieren) sterven uiteindelijk de hongersdood omdat ze de enziemen vanuit hun voedsel niet meer kunnen vermalen en zodoende geen of bijna geen voedingsstoffen binnen krijgen.
In het wild levende dieren in bijvoorbeeld Nederland, kunnen dan alleen nog door jacht aan een "humaan"einde komen.