Hoe goed is het DNA van een fossiel in barnsteen bewaard gebleven?

Stel je vind een uitgestorven insect in barnsteen. Is barnsteen dan een goede beschermer voor het DNA. Er lijkt geen zuurstof bij te hebben gekund dus dat is misschien een voordeel maar is de zon een spelbederver?

Ik bedoel dus geen barnsteen van afgelopen eeuwen. Maar wanneer en wat het laatste insect is uitgestorven weet ik ook niet. Maar laten we een richttijd aanhouden van minimaal 2000 jaar.

erotisi
9 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

In de bijgevoegde link wordt betoogd dat DNA maximaal circa 6.8 miljoen jaar bewaard kan worden. Het is dan inmiddels is dusdanig kleine delen uiteen gevallen dat het niet meer bruikbaar is. Dit geldt dus ook voor DNA sdat in barnsteen bewaard wordt. Men heeft dit min of meer proefondervindelijk uitgezocht door de halfwaarde tijd van DNA in fossielen te bepalen.