een mus is een nestblijver
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mus is een nestblijver.
Ze verlaten het nest pas als ze een verenpak hebben.

Nestvlieders worden al geboren met (dons)veren.
Voorbeelden van nestvlieders zijn o.a. de kievit en eenden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
de mus (passer domesticus) is een nestblijver.
pas na een goede twee weken vliegt hij uit, en wordt daarna nog wekenlang door de ouders gevoerd.
Rieneke1
12 jaar geleden
Een nestblijver is een vogel die zichzelf niet kan redden als die uit het ei komt. Die moet door de ouders verzorgt worden tot het moment dat het jong wel voor zichzelf kan zorgen. Meestal worden ze ook helemaal kaal geboren.

Een nestvlieder is een vogel die direct uit het ei al voor zichzelf kan zorgen. In theorie. Want veel jonge vogels hebben evengoed wel de lichaamswarmte van de moeder-vogel nodig om de nacht te overleven.

Er zijn in Nederland 2 soorten "mussen" en nog een paar vogels die wel iets met "mus" heten maar die meestal niet bedoeld worden wanneer iemand "mus" zegt.

Die 2 soorten zijn de huismus en de ringmus.
De twee kunnen wel met elkaar paren, en krijgen dan hybride jongen. Jongen met kenmerken van allebei de ouders.

Als je met "mus" de huismus bedoelt:
die is een "nestblijver". Een jonge huismus, die net uit het ei is gekomen, heeft ongeveer 2 weken nodig om uit te kunnen vliegen. De vleugels moeten dan ongeveer 5 cm lang zijn. Als ze uitgevlogen zijn worden ze meestal door de vader huismus nog een week gevoerd. Soms meer.
Soms minder; wanneer vader en moeder huismus al weer aan een nieuw nest zijn begonnen.

Mocht je met "mus" ringmus bedoelt hebben; dat is ook een nestblijver.

Voorbeeld van een nestvlieder is een eend, een zwaan, een waterhoen, een fuut, veel watervogels.