De Dolomedes plantarius, de grote oeverspin.

De gerande oeverspin (Dolomedes fimbriatus) is een spin uit de familie kraamwebspinnen (Pisauridae). Deze spin wordt groter dan 2,5 centimeter tegenover de maximale 1,7 cm van de gewone huisspin. Omdat de gerande oeverspin wat 'hoger op de poten staat' is de spanwijdte ongeveer hetzelfde en meestal 5-6 centimeter. De grote oeverspin (Dolomedes plantarius) wordt nog iets groter en mist de gele strepen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vlotspin kan een spanwijdte van zo’n 7 centimeter bereiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je aan die informatie want dat staat niet in je link.
De vlotspin (Dolomedes plantarius). Deze wellicht grootste Nederlandse spin bereikt een spanwijdte van maximaal zo'n 7 centimeter.

De grote huisspin (in de top 10 van de grootste spinnen ter wereld) komt ook in Nederland voor, maar is zeer zeldzaam in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe groot is die grote huisspin dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor of na je hem geplet hebt?
De grote huisspin is, wanneer je de lengte van haar poten meerekent, onze grootste inheemse spin. De poten van de volwassen mannetjes kunnen langer worden dan zeven centimeter!

Toegevoegd na 51 seconden:
http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversiteit/ongewervelden/de-grote-huisspin-_2086.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt een walging als je bang voor spinnen bent. Maar weet je misschien hoe groot de kans is dat ie in huis loopt? Er was er pas een ( zwart) en die was enorm. ( ik kon alleen hyperventileren en huilen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uhm ja... Er zijn mensen die extreem bang zijn ( zo mag ik het wel noemen denk ik)
Zonder twijfel Tegenaria parietina(grote huisspin) onterecht word Dolomedes plantarius wel eens genoemd als de grootste spin in Nederland echter de maximum lichaams lengte van beide spinnen is 20mm Dolomedes plantarius heeft echter een spanwijdte van 6 a 7 cm een Tegenaria parietina heeft poten van maximaal 7cm haar spanwijdte gaat dus voorbij de 14 cm
Toegevoegd op 15 april 2020 20:22: bron, afbeelding