hangt het type haar af van het klimaat? zo niet wat bepaald dan het type haar dat je hebt?

het is mij wel eens opgevallen dat mensen in warmere landen meestal donkerder haar hebben en mensen in koudere landen meestal blonder haar hebben. en wanneer mensen met redelijk blond haar uit koudere landen naar warmere landen ar gaan, dan word hun haar nog blonder. terwijl heel veel chinezen gewoon zwart hebben en dat word niet blonder door de zon.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Het type haar hangt af van je genen, die je erft van je ouders.

In noordelijke landen komt inderdaad blonder haar voor.

In zuidelijke landen hebben mensen meer pigment om het haar te beschermen tegen de zon. Deze eigenschap wordt doorgegeven aan de kinderen en omdat de meeste families redelijk dicht bij elkaar blijven (vroeger bij hun dorp, later vooral in de provincies en in onze tijd binnen een land) zie je deze eigenschappen vaker terug bij mensen die sociaal aan elkaar verwant zijn (bijvoorbeeld binnen een land). Met de globalisering van de aarde (mensen die over de grenzen gaan en zich daar vestigen) zie je dat specifieke eigenschappen ook meer gemengd worden.