mag je een vetbol aan een nestkast hangen?

ik denk dat er dan een vogeltje in men nestkast komt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Antwoorden (5)

Ja hoor, da's niet verboden in Nederland.
Of dat bolletje het voor de potentiële bewoners extra interessant maakt, moet je afwachten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor nestkastjes en waar & hoe op te hangen zie website van vogelbescherming of van Nico de Haan. Vetbollen trekken ook andere (roof) vogels aan. Ik zou de vetbollen niet bij een nestkastjes ophangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed advies. Vogels gaan nietspecifiek in een nestkast omdat er een vetbolletje aanhangt. Misschien ook minder snel juist (drukte bij de nestkast).
Het mag wel, maar ik zou het niet doen omdat het niet gaat werken.
Een nestkastje wordt betrokken als de kast en vooral de locatie de vogels bevallen.
Hang je er een vetbol aan, dan komen er waarschijnlijk diverse vogels; als een paartje overweegt de nestkast te betrekken zullen ze die vogels steeds moeten verjagen en dan is de kans groot dat ze de omgeving toch te druk vinden en niet in de kast gaan broeden.
Zoek op sites als die van de Vogelbescherming waar je je kastje het beste kunt ophangen, zorg dat er voldoende ander voer te halen is in de omgeving (oudervogels letten ook op of ze voer voor hun jongen kunnen vinden, en die krijgen geen vetbol).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
prima antwoord, dikke plus.
je word niet vervolgd als je het doet :)

probleem is dat een vogel die nestelt dit zo onopvallend en verborgen mogelijk doet. ze zitten dan ook niet wachten op en soort van hans en grietje 'knibbel knabbel knuisje, wie knabbelt er aan mijn vogelhuisje' (nestkastje in dit geval :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is bijna voorjaar, de tijd van de vetbol is voorbij.
Je kunt beter geen vetbollen enz wat je in de winter voert aan de vogels, in het voorjaar of de zomer voeren, het is schadelijk voor de jongen vogeltjes in het nest, plus er is al weer voldoende natuurlijk voedsel te vinden, en dat is veel gezonder voor ze.
Als je de nestkast op de goede plek voor de specifieke vogel, waar de nestkast voor bedoelt is, komen ze er waarschijnlijk vanzelf wel op af.
Het kan echter ook soms een paar jaar duren, voor ze de nestkast in gebruik nemen.
Sommige vogels vinden nieuw maar niks, en wachten tot dat hij wat verweert is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je de nestkast op de goede plek HANGT.

Moest er nog tussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oudervogels eten het vet, ze voeren het niet aan de jongen. Dus je kunt rustig vetbollen ophangen nu, ze zullen alleen wat minder snel opgegeten worden dan in de winter, als er meer voer nodig is en dat minder makkelijk te vinden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben lid van de vogelbescherming, en ik heb toch wat anders gelezen, dat het wel aan de jongen word gevoerd, en schadelijk is, omdat het veel te zwaar voedsel is, voor zo'n klein teer vogeltje.