Op welke site kan ik de jachtgewoontes van de huismus vinden?

Ik vraag me af hoe hij van die roze friemel beestjes vangt. Eet hij verder ook nog andere dingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Volwassen huismussen zijn vooral graan- en onkruidzaden eters. Ze eten bij voorkeur granen als haver, tarwe en gerst.
Omdat huismussen geen kiezen hebben wordt voor de vertering van de zaden grit gebruikt.
Jonge huismussen worden vooral gevoerd met rupsen en insecten. Mussen bijvoeren kan met wat oud brood of met kippenvoer.

Ik neem aan dat je met 'roze friemel beestjes' wormen bedoeld, deze staan dus niet op het menu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jachtgewoontes van de huismus kun je binnenkort terug vinden op de site huismussenforum.nl, zodra je daar je vraag stelt. Of ik zet je vraag daar neer, want het is wel een erg leuke.

Huismussen gaan voor hun jongen en voor eigen lekkere hapjes achter muggen, libellen, gaasvliegen en vliegmieren aan.

De "jacht"techniek, als je dat zo kunt noemen, bestaat er wat libellen betreft uit, dat de mussen bij de waterkant wachten tot de libellen uit het water komen. Meerdere mussen "sluiten dan het luchtruim af" en enkelen vangen de libellen die pogen weg te komen. Deze techniek is door meerdere mensen in nederland gezien.

Voor muggen en gaasvliegen wachten mussen tot deze op een vaste plek zitten, in de vroege ochtend bijvoorbeeld, of wanneer ze op sterven na dood tegen een stam gaan zitten. De huismussen "helikopteren" dan zoals kolibries doen en plukken zo de muggen en gaasvliegen van de stammen, takken en het groen. Dit komt van eigen observaties (Stichting Witte Mus)

Vliegmieren vangen gaat weer anders. Daarvoor gaan de mussen op een dakrand zitten, in de buurt van de uitvliegende mieren. Zodra er een opstijgt duiken de mussen er vanaf de dakrand naartoe en plukken de vliegmier uit de lucht. Ook dit komt van eigen observaties. (Stichting Witte Mus).

Luizen e.d. worden geraapt, bij wijze van spreken.

Je bent welkom op het huismussenforum.nl
mvgr

Liset Karman
Stichting Witte Mus

Toegevoegd na 13 minuten:
Let wel; dit gaat over de lekkere hapjes en het voer voor de jongen.

Volwassen mussen eten voornamelijk zaden, waarbij op dit erf (stichting witte mus) middels tests blijkt dat de huismussen witte gierst (wit millet) het lekkerste van het lekkerste vinden. Daarna vinden ze paddy-rijst (ongepelde rijst) het lekkerst, en dan witzaad (kanariezaad).

Toegevoegd na 12 uur:
En in het wild, dus zonder bijvoeren, eten ze vooral graszaden (en de zaden van granen als die er zijn).
Dus wanneer er wat minder vaak gemaaid zou worden maken huismussen (en heel veel andere dieren) in Nederland beter kansen.