Zijn dit edelstenen, stukjes glas, schelpen o.i.d.?

Deze "stenen" heb ik laatst weer in mijn bureaula gevonden. Ik vroeg me af of het wel echt stenen waren. De drie kleintjes komen uit het afrika museum en de paarse heb ik ooit voor mijn verjaardag gekregen. Heedt iemand enig idee wat het zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Antwoorden (3)

Dat is zo moeilijk te zien. Hiervoor zou je de hardheid kunnen bepalen door een krastest via de methode van Friedrich Mohs.

Kan je met een stukje glas op de steen krassen, maar niet met je vingernagel? Dan ligt de hardheid tussen de 2,5 en 7 en is het geen edelsteen.

Het gelige steentje kan bijvoorbeeld geslepen tijgeroog zijn. De foto is helaas een beetje onscherp om dat goed te zien.

Toegevoegd na 48 seconden:
Schaal van Mohs:

1. Talk (zachtst)
2. Gips
3. Calciet
4. Fluoriet
5. Apatiet
6. Orthoklaas
7. Kwarts
8. Topaas
9. Korund
10. Diamant (hardst)

Toegevoegd na 9 minuten:
Dit soort gepolijste kleine steentjes worden veel gebruikt in sierraden. De term halfedelsteen wordt eigenlijk niet meer gebruikt. Traditioneel horen edelstenen in de groep mineralen die in de schaal 8, 9 of 10 vallen.

Maar tegenwoordig vallen zachtere minerale stenen zoals amethist ook onder de edelstenen. Dit soort steentjes zijn vaak van die zachte mineralen die geslepen zijn. Als je een stukje kwarts hebt (hardheid 7) kan je krasjes maken op stenen met een lagere hardheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eerste is craquelé bergkristal, roze geverfd. Dit is met hitte behandeld bergkristal zodat er barstjes vormen, en gekleurd doormiddel van verfinjectie. Als je zoekt op crackle cristal vind je nog meer voorbeelden.
De andere steentjes zijn niet enorm duidelijk te zien, maar het lijkt me geglazuurd glas of aardewerk. Het is in ieder geval geverfd of geglazuurd, met parelmoer effect. Wat er onder het glazuur zit kan ik uiteraard niet zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn waarschijnlijk gepolijste mineralen of halfedelstenen, zoals amethist, agaat etc.

De steentjes worden in een trommel met schuurmiddel gladgeschuurd en met steeds fijner schuurmiddel gepolijst. Uiteindelijk gaat het er zo mooi glad uitzien.

Op onderstaande website zie je een aantal manieren om stenen zo te bewerken.

Toegevoegd na 50 minuten:
De onderste 3 steentjes lijken me trouwens meer decoratiesteentjes van glas met een parelmoerglans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig wordt het onderscheid niet gemaakt tussen edelstenen en halfedelstenen.