Bij een ekster is het mannetje iets groter dan het vrouwtje (maar dan zou je ze al naast elkaar moeten zien om dat verschil te kunnen opmerken).
Bij vlaamse gaaien is er optisch gezien geen verschil tussen mannetjes en vrouwtjes: Niet in het verenpak en niet in de grootte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er moet toch ergens een verschil zijn he! ;)

Andere antwoorden (1)

De meeste dieren herkennen ( of communiceren gewoon met ) elkaar door geluid, geur en of tekening.

pinguins herkennen hun partner aan het geluid dat ze maken
een zebra kan haar jong herkennen aan de tekening
een leeuwenjong roept de mama om help
Honden besnuffelen elkaar even aan de achterkant ter kennismaking. Maar dat geeft veel informatie. ( sekse, vruchtbaar, waar geweest... )

Deze methodes zijn allemaal belangrijk.
MAAR
Geur is heel belangrijk bij de fauna.
Mottenvrouwtjes gebruiken een geurstof om de mannetjes te lokken. De mannetjes ruiken de vrouwtjes van ver en komen er snel op af.
Dan neem ik aan dat die geurstof ook echt afgeeft,... tot-paren-bereid-vrouwtje-van-mijn-soort-in-de-buurt. En niet gewoon 'nog een mot daar ergens'.
Die feromonen hebben vrijwel alle insecten, en die gebruiken ze ook zeer succesvol.

Veel zoogdieren ruiken ook aan elkaar of het een vruchtbare tijd is.
Denk maar aan herten die even hun harem besnuffelen en de vruchtbare individuen snel even dekken. Dat is ook door de geur (en soms door het gedrag van mevrouw) dat ze dat weten.

En nu even over je vraag.
Dus denk ik dat voor vogels er ook wel methoden zijn dat de dieren beter weten dan wij mensen of het een vrouwtje of een mannetje is dat voor hen staat.
Mijn loopeenden vb ( ik heb nu verschillende kleuren ) maar vaak zie je niet het verschil aan de kleur of het een mannetje is of niet. Maar de mannetjes maken een ander geluid dan de vrouwtjes. ( en hebben een krulletje in hun staat )
Bij kraaien kan je ook vaak het verschil horen. Blijkbaar maken de vrouwtjes meer lawaai en zijn ze ook drukker dan de mannetjes.
Aangezien gaaien een soort kraaiachtigen zijn, neem ik aan dat dit laatste ook voor hen zal opgaan.
nounka
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide reactie. Mijn vraag ging er echter niet over al die andere dieren. En ook niet over hoe gaaien en eksters elkaar herkennen, noch over hoe ik ze op de geur kan onderscheiden (ze zitten doorgaans te veraf om ze te kunnen besnuffelen - zo dit met onze primitieve menselijke reukorgaan al iets zou kunnen opleveren). En met hun feromonen ga ik ook niet verder komen. Maar wat je wel concreet op mijn vraag antwoordt is dat Vlaamse gaaien waarschijnlijk drukker en luidruchtiger zijn dan mannetjes omdat dit bij hun verwanten, de kraaien, het geval is. Het geval wil dat ik de Vlaamse gaaien in mijn tuin eigenlijk nooit geluid hoor maken. Maar om daar zonder meer de conclusie aan te verbinden dat het mannetjes zijn vind ik nog voorbarig obv je antwoord.