Kost het een winterkoninkje niet ontzettend veel energie om de hele dag schel te kwetteren?

Ik heb er 1 in de tuin, hartstikke leuk hoor, met dat grappige staartje. Maar wat kan zo'n klein beestje een enorme herrie maken! Hij zit ook nog eens niet stil, is maar in de weer. Dat kwetteren moet toch enorm veel energie kosten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Jawel, dat kwetteren kost energie. Maar het kost minder energie dan als winterkoninkje je mond houden en vervolgens je territorium tegen allerlei andere winterkoninkjes te moeten verdedigen.

Als het winterkoninkje zich namelijk niet laat horen, dan denken andere winterkoninkjes dat er nog niemand woont, en gaan ze er zelf proberen in te trekken.

Deze tijd van het jaar (eind juli, begin augustus) is namelijk de tijd waarin de jonge winterkoninkjes oud genoeg zijn om zelf een territorium te willen hebben zodat ie daar volgens jaar ook een eigen nest kan hebben.

Vandaar dat je de winterkoninkjes nu weer heel hard hoort zingen. Die willen het voor zijn om te moeten gaan knokken om hun territorium.

Dus dan maar liever heel hard kwetteren en zingen, in de hoop dat van heinde en ver alle jonge winterkoninkjes van dit jaar hun goed kunnen horen en geen poging zullen doen te komen kijken.

Klinkt een beetje simpel, maar dit is wel hoe het functioneert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed verhaal, merci! en duim. Ik blijf me echter verbazen over onze koning, omdat dit verhaal voor veel meer vogels opgaat. Die toch een stukje minder luidruchtig zijn, uitonderingen daargelaten. Maar dat is een andere vraag (en gesteld:)
De uitleg verder is erg duidelijk! Fijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal die vraag van je eens opzoeken op goeievraag en als ie nog open is er een antwoord op geven.
Tot zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk, zeker samen met andere antwoord op vraag over de winterkoning

Andere antwoorden (1)

Zijn instinkt is volkomen in evenwicht met zijn energiegebruik.
Wees maar gerust ,hij zal niet kwetteren tot hij er bij valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, denk ik ook niet. Eigenlijk moet de vraag zijn: waarom maakt een winterkoning zo veel meer kabaal dan de meeste andere vogels: hard, schel en lang. ik ga m stellen, merci!