Kan er, als er steeds meer CO2 in de atmosfeer terecht komt, op den duur een zuurstoftekort op aarde ontstaan?

Met de kap van de regenwouden en achteruitgang van het plankton neemt ook de productie van zuurstof af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

De natuur heeft het kenmerk zich altijd weer te stabiliseren. Dat blijkt uit het verleden. Is er meer CO2 dan is er meer planten en bacterie leven mogelijk die weer zuurstof produceert. Of de mens hier baat bij heeft, waarschijnlijk niet. Maar de aarde verwerkt dat wel in verloop van 1000den jaren of meer. Maar uiteindelijk zal ook de aarde weer ten onder gaan als geheel. Een belangrijke spreuk vindt ik dan ook: het enige wat nooit veranderd is dat alles veranderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Interessante vraag, ik denk het theoretisch gezien wel zou kunnen. Maar er zijn zoveel bomen op de wereld, de mens moet wel erg dom zijn om elke boom te kappen. Dus praktisch gezien zal dat niet gebeuren denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vroeger in Nederland gebeurt (!), en als de bevolkingsaanwas op de hele wereld zo doorzet is dat helaas een denkbaar scenario.
CO2 is zwaarder dan lucht (stikstofgas en zuurstofgas) dus de zuurstof zou verdrongen kunnen worden door het CO2-gas. Echter, door het gebrek aan zuurstof zal de aanmaak van CO2-gas afnemen (hier is immers zuurstof voor nodig). Zolang er dan nog CO2-verbruikers zijn zal een bepaald evenwicht gaan ontstaan.
Dit is zuiver theoretisch en de vraag is of dit evenwicht nog een voor de mens leefbaar klimaat inhoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigelijk is het broeikas effect een puur natuurlijk proces. het enige wat er gebeurt als die laag verdwijnt is dat er te veel straling op ons neer komt.

maar er word nogal overdreven over gedaan zodat er meer mensen overstappen naar groene stroom ect.
net al de olie prijzen zogenaamd hoger worden door de onrust in de arabische wereld.