Hoe intelligent zijn dolfijnen in vergelijking tot mensen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
14.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook eens kijken naar deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/waaruit-blijkt-walvissen-dolfijnen-slimme.87670
Het vergelijkt de intelligentie van mensen en dolfijnen niet, maar er staat wel informatie in over de intelligentie van dolfijnen.

Het beste antwoord

Dolfijnen zijn zeer intelligent, onder meer door:
- intensief sociaal gedrag
- ze bedenken oplossingen voor problemen en gebruiken daarbij soms hulpmiddelen
- een dolfijn begrijpt dat een spiegelbeeld een beeld van zichzelf is
Volgens sommige wetenschappers is de intelligentie van de dolfijn het hoogst in het dierenrijk - na die van de mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dolfijnen zijn helemaal niet zo intelligent. Je kunt ze trucs leren door ze te voeren na het uitvoeren ervan.
Eigenlijk net een hond alleen dan in zee.

Het enige waarom dolfijnen als intelligent gezien worden is, omdat ze de enige dieren zijn die net zoals de mens seks hebben voor hun plezier. Na de mens zijn het de enige zoogdieren die niet alleen seks hebben om zichzelf voort te planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is sex voor het plezier helemaal niet de reden dat ze als intelligent worden gezien (ze zijn overigens niet de enige diersoort die sex voor het plezier heeft).
Volgens mij worden ze als intelligent gezien omdat ze slagen voor de spiegeltest en goed kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hun intelligentie gaat wel wat verder dan het leren van kunstjes hoor, zoals bijvoorbeeld een dolfijn die meerdere slimme tactieken bedacht om zoveel mogelijk te kunnen profiteren van het beloningssysteem van het dolfinarium, zie http://www.goeievraag.nl/vraag/waaruit-blijkt-walvissen-dolfijnen-slimme.87670
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ja ja natuurlijk, en ze kunnen ook mensen redden van haaien. En onder zee gebruiken tegenwoordig zelfs mobiele telefoons.
Ik heb ervaring met dolfijnen en heb met ze gezwommen. Je kunt ze idd heel veel leren net zoals bij een hond.
Toen ik met ze zwom dacht ik achhh wat zijn ze lief tot ik de meneer achter me zag die ze telkens commando's gaf
In vergelijking tot mensen zijn dolfijnen niet zo intelligent, maar in vergelijking met de meeste andere dieren wel. Heb toevallig net de documentaire 'The Cove' gekeken. Daarin kwamen voorbeelden van intelligentie bij dolfijnen voor van surfers die samen met dolfijnen in/op de golf surfden, een surfer waar een haai het op voorzien had die 'gered' is door die dolfijn (door die haai weg te geleiden), een duiker die diep in de oceaan met dolfijnen zwom waarbij de dolfijn dezelfde buitelingen maakte als de duiker (was geen trainer). Dolfijnen schijnen ook zeer stressgevoelig te zijn mbt. harde geluiden. Daarom hebben ze het zo naar in de dolfinaria (veel publiek, geluiden onder water door betonnen basins). Ze hebben het door die stress ook chronisch aan hun maag en krijgen daar standaard medicijnen tegen. Flipper (na de serie in een dolfinarium terecht gekomen) was op een gegeven moment zo gestresst dat die in de armen van zijn oude trainer bewust z'n ademhaling heeft ingehouden en gestorven is. (dolfijnen halen niet vanzelf adem). Dit soort voorbeelden geeft aan dat er toch meer door die koppies gaat dan je doet vermoeden.

Toegevoegd na 10 minuten:
Hieronder nog wat links.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen zullen wel slimmer zijn,maar onderschat die dolfijnen niet.
ik heb wel met ze gespeeld op de open zee.
dus gewoon vrije dieren.
gewoon met een brandslang water op ze spuiten en binnen de kortste keren , wisten ze precies tot hoever de straal kwam.
en dan gingen mooi op hun zij zwemmen net een half metertje buiten het bereik van de straal.
ze lachten me gewoon uit.haha
Bronnen: