Waarvoor heeft een mens zijn/haar tong nog nodig?

Buiten (edit moderator ******, ******) en tongzoenen kan ik niks bedenken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.6K

Het beste antwoord

wat dacht je van spreken en eten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (13)

Praten en eten is ook moeilijk zonder tong, dat kan ik je verzekeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spreken, communicatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krullen kun je ook met een tong, als je het kunt tenminste... Dus je tong krullen...

Toegevoegd na 19 minuten:
Je kunt er ook mee ****** en ******... lol... (Ik heb mezelf gemodereerd)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihihi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je you made me smile :-)
Ha, die IVV;

Non-verbale communicatie is ook nog niet genoemd.

Toegevoegd na 15 minuten:
Postzegels plakken en enveloppen dichtmaken gaat met een tong trouwens ook een stuk beter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als je het helemaal niet meer weet, kun je hem ook nog inslikken. Van schaamte :).

Toegevoegd na 22 seconden:
Dat kan trouwens echt: ga je wel een beetje dood van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op je tong bevinden zich ook de smaakpapillen.De tong geeft tevens de vorm aan je mond.e tong bestaat uit spierweefsel en is bekleed met een dik slijmvlies. In dit slijmvlies bevindt zich het smaakzintuig waarmee we proeven. Het smaakzintuig bestaat uit smaakpapillen, verspreid over de tong met concentraties aan de voorkant, zijkant en achterkant. Hiermee kun je dus smaak proeven.

Een andere functie van de tong naast die van smaakzintuig is ook een functie van het schoonhouden van je gebit. Door met je tong langs de tanden en kiezen te gaan, 'poets' je je tanden. De grote etensresten kun je met je tong verwijderen. Ook heeft de tong een belangrijke taak bij het kauwen, spreken en slikken.

De tong proeft het voedsel. Je smaakzin en je reukzin werken samen. Je tong is bedekt met duizenden kleine smaakpapillen die de smaken van voedsel en drank opnemen. Je neus zit vol met dunne haartjes en zenuwen. De haartjes vangen geuren op en de zenuwen sturen boodschappen over de reuk naar je hersenen. Als je dus in een appel bijt, ruikt je neus de geur en je tong proeft het lekkers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 inderdaad, smaak is ook belangrijk...
De tong heb je nodig om te spreken, je voedsel te malen terwijl je kauwt, eten te proeven (we kunnen 5 smaken onderscheiden: zoet, zuur, bitter, zout en umami), geluid te maken zoals spreken en andere klanken en tenslotte die punten die jij noemde: het bevredigen van je sexuele partner. Ik zou dus maar zorgzaam op je tong zijn :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Proeven.
Over de tong verdeeld zijn de smaak pupillen verdeeld.
Oplikken van voedsel (dieren b.v.)
Aan de borst drinken / fles drinken.
Lippen nat houden.
Eten
Bij het vormen van klanken is de tong belangrijk.
Bij het snurken, enz. enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je smaakpapillen bedoelt... de kans dat zich de smaak van de holte in iemands oog zich verdeelt over de tong is niet bijster groot. http://nl.wikipedia.org/wiki/Papil
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pupil_(anatomie)
- Truukjes!(Als je bijvoorbeeld aan je wang trekt, en hem dan loslaat en dan met je tong tegen je andere wang aandrukt zodat het lijkt alsof je ietz door je mond heen lanceert. )
- Het puntje van je neus aanraken
- Je bestek schoonmaken
- Voelen of je snor alweer zover gegroeid is dat je je moet scheren
- Je mondhoeken schoonmaken als je een ijsje gegeten hebt
- ********* (maar wel na eerst gedouched te hebben natuurlijk)
- Als je hem oprolt kan je er veel lager door fluiten dan dat je normaal kan
- Voelen of je je tanden goed gepoetst hebt of dat je gaatjes hebt
- Je kan hem laten piercen
- Likken aan van alles en nogwat, zoals daar zijn: deurklinken, de hond, iemands hoofd
- Draadjes van draadjesvlees tussen je kiezen vandaan proberen te krijgen

En zo zijn er nog legio dingen te bedenken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha geweldig antwoord! duim omhoog ( ik kan nog niet stemmen )
Hier moet ik even op reageren: mijn nicht heeft (had?) tongkanker en ze hebben haar tong moeten verwijderen.
Nu kan ze niet praten, eten en drinken.
Nu niet en nooit niet, ondanks het stuk spier (elders uit haar lichaam) dat ze hebben geplaatst.
Lijkt met dus wel héél belangrijk, een tong. Want praten, eten en drinken zijn toch wel hele essentiële dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor postzegels plakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belaqngrijkste taak van de tong is het maken van de slikbeweging,dus zonder tong kun je niet slikken en zonder slikken kun je niet eten of drinken en ga je dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gebruikt je tong voor proeven, praten,klankvorming,zingen,batterijen testen
tot 9 volt, zoenen, vriend of vriendin een gelukkig moment te bezorgen en je tanden schoon te maken, spreekwoordelijk zijn er ook een aantal functies maar dat vereist een woordgebruik waar ik op GV van af moet zien.
Als je ziet wat de tongsturing in de hersenen voor ruimte inneemt, is dat indrukwekkend.