Het p53 gen is een van de belangrijkste genen in kanker. Dit gen is in ongeveer de helft van alle kankers gemuteerd. Dit komt omdat het gen belangrijk is voor drie dingen: in de controle van de celcyclus, in apoptose en voor het behouden van de genetische stabiliteit.
P53 is in normale omstandigheden bijna niet aanwezig. P53 komt pas in actie als het nodig is, bijvoorbeeld bij beschadiging van het DNA.
Veel kankercellen bevatten grote hoeveelheden van gemuteerd p53. De aanwezigheid van p53 geeft aan dat er signalen zijn dat er p53 nodig is. Doordat het p53 gemuteerd is en dus zijn activiteit kwijt is kan er kanker ontstaan. Dit omdat het p53 nu gemuteerde cellen toestaat door te gaan in de celcyclus, het de cel niet laat overgaan tot apoptose en het leidt tot de genetische instabiliteit van een kankercel. Vele andere mutaties kunnen leiden tot deze gebeurtenissen apart, maar mutaties in p53 leiden tot alledrie de gebeurtenissen tegelijk.