hoeveel rupsen eet een nest koolmezen per dag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
15.5K

Het beste antwoord

Een kweekkoppeltje kan tijdens de broedperiode bijna tienduizend rupsen aan hun jongen voeren. De ouders zelf eten in die periode ook nog een gelijkaardige hoeveelheid. Koolmezen eten voornamelijk insecten, spinnen en kleine rupsen. Indien er aan insecten een gebrek aan is, dan schakelen ze over op zaden, nootjes, bessen maar ook blad- en bloemknoppen moeten er dan aan geloven.

De koolmees krijgt 8 tot 10 jongen. Jonge mezen krijgen 40 tot 70 keer per dag een portie voedsel. Als ze 18 dagen oud zijn en goed in de veren zitten verlaten ze de nestkast. Een koolmees heeft meestal één broedsel per jaar.

Nu nog de rekensom maken: tienduizend gedeeld door 18 dat betekent 555 rupsen per dag (gemiddeld 62 rupsen per jong!).
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wooow...