8,3 minuten:

http://wiki.answers.com/Q/How_long_does_it_take_for_the_Sun's_rays_to_hit_the_Earth
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als de zon nu ontploft, heb je nog 8 minuten de tijd om van je dierbaren afscheid te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, vergeet die 18 seconden ook niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er geen licht is kan je nog steeds prima afscheid nemen. Het probleem is eerder de explosie, maar ik neem aan dat de explosie niet met de snelheid van het licht zal gaan. Of nee het wordt een implosie zeker (wat na een seconde hetzelfde effect geeft als een explosie). Ik neem trouwens aan dat tijdens implosie het gewoon licht blijft. Dus dat we tot het moment van verschroeiing gewoon alles blijven zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet niet welke gassen en straling er vrij komen als de zon ontploft, en dit gelijk is aan de tijd die zonnestralen/warmte hiervoor nodig hebben? hoe dan ook, het zal vast niet onopgemerkt gaan, en de tijd die men heeft is hoe dan ook 'relatief kort'. (kinderen, boer, moeder, nog wat dierbare kennissen, hond, katten, ratjes, hamsters, etc. etc.) stel dat het kan geef ik de voorkeur aan bepaalde sterren: deze kunnen wij nog heel lang waarnemen terwijl de ster in kwestie al heel lang niet meer bestaat. maar ook zonder ontploffing is het warm genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de zon plotseling wegvalt schieten we met een noodgang de ruimte in. De versnelling zal zo groot zijn dat alles en iedereen wordt platgedrukt.
Reddie
11 jaar geleden
@hanson, als de zon wegvalt gaan we rechtdoor met de snelheid en richting die we hadden, omdat de zon ons dan niet meer in een ronde baan trekt. Er is geen sprake van versnelling en platdrukken.
Je kunt het uitrekenen: de gemiddelde afstand tot de zon is 149.597.870.691 meter en de lichtsnelheid is 299.792.458 meter per seconde. Delen geeft 499,005 seconde. Dus 8 minuten en 19 seconden.

Maar de baan van de aarde is ellipsvormig met e = 0,016710219. De zon staat in de winter dichterbij dan in de zomer. Daardoor kan de lichttijd 8 seconden korter of langer zijn. Dus tussen 8 minuut 11 seconden en 8 minuut 27 seconden.
WimNobel