Wat is het belang van de tong in het smaakproces?

Kan je zonder het reukvermogen smaak waarnemen? En hoe is de te registreren? D.m.v hersenactiviteit of andere manieren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Met je tong kan je niet alleen de 4 "klassieke" smaken proeven (zout, zoet, zuur, bitter), maar ook 2 ‘nieuwe’: umami (eiwitrijk) en vet. Daarnaast wordt hevig gediscussieerd over een 7de smaak: metaal (soms wordt ook als ‘mineraal’ aangeduid)
Met je tong proef je ook o.a. de temperatuur en structuur van wat je eet of drinkt, en dat is heel belangrijk voor de complete smaakbeleving, die uiteraard aangevuld wordt met je reukvermogen, die voor de meest verfijnde ervaring zorgt, en die komt van de vluchtige stoffen in het voedsel.

Als je verkouden bent, dan zijn je slijmvliezen licht ontstoken, en daardoor is je tong en mondholte extra gevoelig voor warmte of kou, en daardoor wordt heet, koud, scherp of kruidig eten sneller als onprettig ervaren.
Ook je neusholte is ontstoken en bedekt door een dikke laag slijm, waardoor je minder goed de smaak (de aroma's, om precies te zijn) kan proeven.
Dat is zo'n beetje het ultieme bewijs voor het belang van zowel je tong als je neus voor een correcte smaakbeleving.

Wat je hersenen doen is alle signalen die via de zenuwen worden ontvangen in één "smaakervaring" integreren.
Er zijn talloze voorbeelden van mensen die vanwege een hersenafwijking (door een operatie, of gewoon door een flink klap tegen je hoofd) hun reuk of smaakvermogen kwijt raken. Ik ken ook iemand die van de fiets viel, en 1 jaar lang alleen hele scherpe smaken kon proeven, en of het koud, warm, zacht of hard was. En beslist niets ruiken, zelfs de meeste sterke parfums.

Check even in de afbeelding in welk gebied van onze hersenen het reuk- en smaakvermogen zich bevindt. De verhoging in activiteit in deze zones tijdens het proeven of ruiken is uiteraard prima meetbaar met relatief eenvoudige experiment.

Kijk maar op de link op de site van de KNO artsen met buitengewoon interessante info over smaak en smaakafwijkingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zonder reukvermogen ben je beperkt tot de primaire smaken: zoet, zuur, zout, bitter en umami.
Van een snoepje proef je bijvoorbeeld wel dat het zuur en zoet is, maar niet dat het naar aardbei smaakt. Voor dat laatste heb je je reukvermogen nodig.

Toegevoegd na 1 minuut:
De primaire smaken worden waargenomen door o.a. de tong.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inmiddels is de wetenschap tot de conclusie gekomen dat er niet 5, maar zelfs 7 smaken zijn die je met de tong kan proeven. Vet en metaal (of mineraal) horen dus ook bij dat rijtje.
mijn vriendin heeft 20 jaar geleden een grote tumor in haar hoofd laten weghalen, een van de gevolgen was dat ze geen reukvermogen meer heeft.
gelukkig, wij houden van lekker koken en ook eten uiteraard, heeft zij wel haar smaak behouden!

uit onderstaande bron:

Smaak wordt met de tong waargenomen. Er zijn in totaal maar 4 basis waarnemingen, die met de tong gedaan kunnen worden; zoet, zout, zuur en bitter.
Daarnaast spreekt men ook wel over een andere primaire smaak; umami (= hartig / pikant).

Op de tong zitten verschillende smaakzones;
- voorop het puntje van de tong zitten de zogenaamde zoetpapillen
- aan de zijkanten zitten de zoutpapillen
- aan de zijkanten achter op de tong zitten de zuurpapillen
- op de achterkant van de tong zitten de smaakpapillen die bitter waarnemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@drdinges, als je het een prima antwoord vindt, mag je dat wel waarderen hoor! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is overigens niet zo dat de "smaakzones" niet bestaan. Er is een grotere concentratie van bepaalde receptoren in bepaalde zones, dat is wat genuanceerder. Overigens, zoals ik in mijn antwoord aangeef, zijn er inmiddels twee extra primaire smaken geïdentificeerd die je met de tong kan waarnemen: vet en metaal (of mineraal)
Smaak is een beetje een buitenbeentje onder de zintuigcellen. De smaakgevoelige cellen zijn namelijk geen neuronen en erg ongevoelig. De zenuwcellen krijgen signalen uit de smaakgevoelige cellen, die maar voor een vrij specifieke groep stoffen gevoelig zijn. De cellen moeten zeg maar baden in zout or zoet, om het te proeven, terwijl het reukvermogen aan enkele moleculen genoeg heeft. Het is alsof de smaak een oog is dat je op 1 mm van een sterke lamp houdt en daarmee kunt zien wat de kleur is.

Smaak wordt dus gebruikt als het voedsel al in de mondholte zit, om het nog verder te sorteren. Bij vissen is dat bijvoorbeeld belangrijk, de vis is door de vele smaakpapillen in de bek in staat de muggenlarve van de rommel te scheiden. Zo kunnen wij kunnen zoute of bittere dingen weer uitspugen met behulp van onze tong. Dat is dan ook de functie van het smaakzintuig, onrijp (zuur), bitter (giftige alkaloiden), zout (niet geschikt als drinkwater, teveel belasting voor de nieren), zoet (gemakkelijk verteerbaar, gratis energie). De smaak umami (hartig) geeft aan dat er veel eiwit aanwezig is (glutamaat is een afbraakproduct van eiwitten). De smaak van peper is een prikkeling van de warmtereceptoren in de tong. De tong bevat overigens ook koudereceptoren. Deze receptoren zijn wel zeer gevoelig (zenuwcellen).

Een andere zaak die belangrijk is bij het smaakproces is de consistentie, hoe het voedsel aanvoelt in de mond. Mensen die wel eens gemalen voedsel hebben moeten eten zullen beamen dat dat een groot verschil in smaak oplevert en zijn blij als ze weer normaal voedsel kunnen eten.

Er is ook nog zoiets als metaalsmaak, die je kunt ervaren als je een ouderwets zakmes op je tong legt (geen RVS), op zich wordt dit niet als een functionele smaak erkent. Sommige medicijnen en bloed veroorzaken ook dit soort smaaksensaties. Ijzersulfaat in het voedsel geeft ook deze smaak.

In het engels wordt een onderscheid gemaakt tussen "taste" en "flavour". Flavour is de samenstelling van alle bovengenoemde tongsensaties en geur.