Zal de mens zichzelf onsterfelijk kunnen maken?

Door het maximaal aantal goede DNA kopieen bij celdeling sterft de mens uiteindelijk (Hayflick-limiet). Er is echter een enzym Telomerase dat de telomeer na elke deling herstelt waardoor celdeling geen limiet meer heeft.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Er zijn voor zover ik weet niet zoveel mensen die hieraan sterven, ook is het zo dat hoe ouder je word hoe meer kopieer foutjes en andere fouten in het DNA ophopen wat tot kanker en andere ziektes leidt.
Met dit in het achterhoofd kan je er dan wel voor zorgen dat het delingslimiet opgeheven word maar narmate je ouder word zal zowiezo de kwaliteit van je DNA afnemen met vele ziektes als gevolg die mogelijk tot de dood leiden en zelfs als we daar de meesten van zouden kunnen bestrijden komt er toch ooit een eind aan compensatie hiervoor.
Daarnaast worden vele beschadiging van andere aard opgebouwd in het leven dus tenzij we complete lichamen kunnen herstellen en DNA code in een individu 'repareren' (vrijwel ondenkbaar aangezien je nooit weet wat de 'correcte' code voor een individu is e.d.)zullen we nooit onsterfelijk met betrekking tot degeneratie van het lichaam zijn.
Wel zullen er vast nog wel innovaties komen die het leven zowel in kwaliteit als lengte zullen verlengen/verbeteren. Wie weet wat de toekomst brengt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verlenging van het leven verandert de kern van de vraagstelling niet...ook als het langer is, is het nog steeds eindig. Vandaar mijn meer filosofisch getinte antwoord.
Een beetje verlenging kan zeker geen kwaad:)

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan nog kunnen de cellen niet op tegen een kogel, een mes en ziekten en zal een mens dus toch ooit dood gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik hoop niet dat dat ooit mogelijk zal worden

Sterfelijkheid geeft het leven zin. Klinkt raar? Als je onsterfelijk bent, kun je ALLES tot morgen uitstellen. En morgen weer. Het heeft dan geen enkele zin om vandaag iets voor elkaar te krijgen, waarom zou je?
Het feit dat het leven eindig is, maakt elke dag tot een geschenk, een cadeautje waar je iets moois van moet maken want hij verdwijnt. En is waardevol. Want beperkt leverbaar. Schaarsheid maakt waarde.