Waarom hebben (normaal postuur) dreumesen en peuters van die dikke, bolle buikjes?

Als ik naar kleine kinderen kijk valt het me op dat ze van die dikke strakke buikjes hebben. Het lijkt een beetje op foto's van hongeroedeem. Hier is echter geen sprake van. De buik past gewoon niet bij de rest van het lichaam.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
20.9K

Het beste antwoord

Ha, die Zieneres;

In de ontwikkeling van de mens ontwikkelen de meest vitale organen zich het snelst. Daarbij moet je denken aan hersenen, ogen, mond, hart, longen en spijsverteringsorganen. Die zijn dus relatief veel eerder volgroeid dan je armen, benen, handen en voeten. Vandaar dat het buikje van zo'n kleintje zo bol en strak is; het zit gewoon bomvol met vitale organen. Om dezelfde reden hebben kleine kinderen ten opzichte van hun lijfje zo'n groot hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Goed eten :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik denk dat het met het verteer-proces te maken hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan babyvet zijn maar dit behoort als de peuter 4 jaar is verdwenen te zijn.

Toegevoegd na 51 seconden:
Wanneer is je kind te dik?
Soms is het moeilijk om te bepalen wanneer je kind te dik is of wanneer het gewoon een beetje mollig is. Vooral bij baby’s en dreumesen is het normaal als ze vetkussentjes en mollige beentjes hebben. Het ‘babyvet’ verdwijnt zo rond het tweede levensjaar. Als je kindje vier jaar oud is, dan is het babyvet helemaal verdwenen. Van een vijfjarig kind kun je dus niet meer zeggen dat het wat dikker is door het babyvet.

Op het consultatiebureau wordt je kind goed gemeten en gewogen. Op die manier kan de consultatiearts of verpleegkundige nagaan of het gewicht in verhouding staat tot de lengte. Mocht het zo zijn dat je kindje iets te zwaar is, dan krijg je dit te horen op het consultatiebureau. Ook zul je te horen krijgen waar je op met letten met de voeding.

Oudere kinderen worden door de schoolarts in de gaten gehouden, maar als je zelf wilt nagaan of je kind het juiste gewicht heeft, kun je de Body Mass Index (BMI) bepalen. De BMI geeft aan of je gewicht in balans is met je lengte. Het gewicht wordt daarbij gedeeld door de lengte in het kwadraat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Babyvet, dat hoort zo bij gezonde kinderen... Maar dat moet wel weg en dat gebeurt niet altijd meer, dit heeft dik en blijven zijn tot gevolg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel toevallig kreeg ik de pampers nieuwsbrief waar dit in staat... 'T heeft te maken met de houding. Peuters staan met een holle rug en dus een bol buikje...