Hoe komt het dat urine niet terugstroomt naar de nieren tijdens je slaap?

Volgens mij zitten er geen sluitspieren in de urineleiders.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

In de blaas zit wel een afsluitmechanisme van de urineleider.

En dat werkt ook niet bij iedereen even goed. zie bron
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De urineleiders (ureters) hebben een peristaltische functie, waardoor urine van de nierbekken naar de blaas wordt getransporteerd, en niet andersom.
bamibal
12 jaar geleden
De urine wordt via de osmotische druk van de nier naar de blaas geperst. Het heeft niets met de zwaartekracht te maken.
Reddie