Kauwen vissen op hun eten?

Met name roofvissen die andere vissen opeten. Slikken die hun prooi heelhuids naar binnen? En zo ja, wat gebeurt er dan met de graten? Is er dan ook sprake van een soort braakbal zoals bij vogels?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Het beste antwoord

Vissen "kauwen" niet zoals zoogdieren doen, in de zin dat ze een hap nemen, en een tijdje hierop blijven kauwen in hun bek. Kauwen, als je dat interpreteert als één hap nemen, en deze verkleinen en mengen met verteersappen, gebeurt in de slokdarm of maag, dus in zekere zin kan je zeggen dat ze tóch "kauwen".

Sommige soorten vissen nemen zulke kleine hapjes van hun voedsel (algen, koraal, poliepen, of vlees van andere dode dieren) dat in feite niet hoeven te kauwen, hetzij met hun tanden of kaken, of in hun maag. Deze vissen zijn dan heel selectief en eten alleen de makkelijk verteerbare delen.
Vissen die b.v. koraal opeten braken niets. Hun uitwerpselen bestaan voor een groot deel uit verpulverd steen.

Roofdieren zoals je blijkbaar in je vraag in gedachten hebt, rukken grote happen/stukken vlees van hun prooien, en als ze klein genoeg zijn slikken ze in één keer door.
Hun voedsel wordt dat in de slokdarm en de maag, die zeer gespierd zijn, "gekauwd" (dus niet in hun bek), en met behulp van enzymen en maagzuur verder verteerd. Dat is dus inclusief graten. Onverteerbare of minder goed verteerbare lichaamsdelen, zoals b.v. pantser van een garnaal of grote, harde schubben, worden deels uitgespuugd als een soort braakbal, zoals b.v. sommige vogels doen.
Het voordeel van een dieet op visbasis is dat graten veel makkelijk verteerbaar zijn dan botten omdat ze grotendeels uit collageen bestaan. Maar sommige vissoorten kunnen zelfs botten verteren, zoals b.v. haaien, wiens maag en maagsappen zo ongelofelijk krachtig zijn dat zelfs de botten van een zoogdier of vogel (b.v. een pinguïn of zeevogel) kan verteren. Haaien braken nooit, vandaar dat in de maag van haaien soms de gekste dingen worden gevonden, zoals kentekenplaten, flessen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb thans documentaire filmbeelden gezien waarin witte haaien wel aan het braken waren,omdat ze iets doorgeslikt hadden dat niet verteerbaar was of omdat ze er ziek van werden,bij dat braken komt dan letterlijk en figuurlijk hun maag naar buiten waarbij die maag ook binnenstebuiten gekeerd is.
Piranha's slikken zoals bekend niet een prooi in zijn geheel door want zij hebben hun tanden niet voor niks,al is het wel zo dat ze elk stuk dat ze afbijten zonder veel verder kauwen doorslikken,terwijl haaien dat veelal vaak wel doen,al slikken vooral witte haaien ook wel tonijnen door zonder kauwen,en wat het onder haaien het in de maag vinden van autobanden en nummerplaten betreft,dat is vooral of al niet enkel van de tijgerhaai bekend.
En bij roofvissen is het niet enkel een sterk maagsap dat bij het verteren helpt want veel soorten roofvissen slikken steentjes in en die steentjes in de maag helpen bij het vermalen van het voedsel dat de maagsappen alleen niet aankunnen,iets dat ook bepaalde vogels en zoogdieren doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jerovanja
Wat je schrijft klopt helemaal, maar het braken van haaien is een uitzondering, niet de regel. Het is juist bekend dat de maagsappen van een haai bijzonder sterk zijn, en dus haast nooit behoefte hebben aan braken. Ik gaf dus antwoord op de regel, niet de uitzondering.
Vissen hebben alléén snijtanden of hoektanden, geen kiezen. Dat is het ultieme bewijs dat vissen niet kauwen met hun tanden. Dat het voedsel een beetje gescheurd wordt, is mooi meegenomen, maar niet het doel van de tanden.
Dat van de stenen doorslikken is ook waar, maar nogmaals, uitzondering op de regel, komt vaker voor bij vogels. Maar dat maakt niet minder waar dat het "kauwen" (om het zo maar te noemen) niet in het bek, maar in de maag plaats vindt. Er is geen enkele vissoort, ook niet haaien, die één hap voedsel met behulp van zijn kaken/tanden verkleint voordat het geslikt wordt. Kreeg ik daarom een min van je...? Jou beslissing, en daar ben je uiteraard vrij in, maar m.i. geheel onterecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Gabi. Oei,een min?
Dat vind ik erg,te meer omdat die min niet van mij komt terwijl jij dus denkt van wel blijkbaar,ik wist zelfs niet eens dat jij een min had laat dus staan dat ik zou weten van wie?
Van mij dus al zeer zeker niet.
Toch dank je voor jouw reactie.
Aan alle mensen die een min geven,toon je,om dit soort misverstanden te voorkomen,beter een misverstand dan géén verstand,maar laat dan ook weten van wie het komt want dat zou pas verstandig zijn.
Want als jullie een plus geven dan zijn jullie er toch ook om dat grif te tonen,dus...Eerlijk is eerlijk.
Ik vind het erg om jouw min Gabi,want deze min verdien jij niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij ook Wilma,een dikke + voor Gabi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Viridiflavus
Kijk, dat wist ik ook niet! Nooit meekregen van mijn leraar marine biologie, die het altijd had over het feit dat vissen en vogels tóch "kauwen", maar dan niet in hun bek.
Bedankt voor de aanvulling!
Nu weten wij met z'n allen hoe het daadwerkelijk zit.