Dat weet men niet juist:Men heeft proeven genomen met het verzamelen van insecten op grote hoogte, door een planktonnet aan een vliegtuig te hangen. Tot ieders stomme verbazing bleek het luchtplankton (deze term is inmiddels bij biologen ingeburgerd) erg rijk te zijn aan diverse organismen: vliegen, spinnen (!), schimmelsporen etc.
fremar
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het "luchtplankton" vliegt natuurlijk niet, net zomin als zeeplankton zwemt. De diertjes laten zich meedrijven met de luchtstromen zonder actief te viegen. De vraag is een beetje lastig te beantwoorden omdat actief vliegende insecten weinig reden lijken te hebben om heel hoog te vliegen. Ik denk dat de maximale hoogte voor actieve vlucht vooral gerelateerd is aan de temperatuur; insecten hebben een bepaalde lichaamstemperatuur nodig om te kunnen vliegen en het kost veel energie om die ver boven de omgevingstemperatuur uit te krijgen.