Wordt je vermogen om te ruiken beter op het moment dat je honger hebt?

Ik heb het idee vele malen beter kan ruiken op het moment dat ik honger begin te krijgen.
Het zou overigens wel een logische verklaring hebben met betrekking tot voedsel zoeken,, toen dat nog nodig was in de prehistorie.

Maar is dit echt zo of heb ik alleen het idee dat? Of ruik ik bijvoorbeeld eten dan beter omdat ik denk aan eten, en het dan iets mentaal is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Wat je opmerkt klopt wel, alleen je neus wordt niet beter maar je hersenen worden allerter op de geursensaties.
Iets vergelijkbaars is dat katten normaal gesproken kleurenblind zijn hoewel hun ogen in principe hetzelfde kunnen als de onze. Met laboratoriumproeven is gebleken dat katten als ze maar vaak genoeg moeten kiezen tussen een rood en een groen licht (achter het deurtje wacht de beloning) ze uiteindelijk toch kleuren gaan zien.
Je hersenen worden selectiever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee, maar omdat je honger hebt wordt je je meer bewust van de lekkere geuren die om je heen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je reukorgaan is één van de eerste zintuigen van je lichaam. Je ruikt als eerste gevaar ( brand, gassen, vervuiling) de geur van eten, schelpen, zeewier kan herinneringen oproepen aan bep. vakanties aan zee en de geur bepaalt ook ons vermogen te beslissen om bijv. eten te kopen, afstand van mensen te houden etc.
Onze reukzin speelt een belangrijke rol bij de smaak. De smaakpapillen op onze tong kunnen slecht 4 smaken onderscheiden; zuur, zout, bitter en zoet. Alle andere smaken worden waargenomen door receptoren die zich hoog in je nasale doorgang bevinden. Omdat reuk en smaak zo sterk met elkaar verbonden zijn, kan langdurige blootstelling aan sterke etensgeuren onze hongergevoelens sneller stillen dat eten zonder geur. Dit komt doordat de doordringende geur aan de hersenen doorgeeft dat het lichaam tevreden is en niet hoeft te eten. De receptoren in je neus vangen de geuren op en
zij herkennen de unieke vorm van de geurmoleculen en verbinden zich ermee. de informatie wordt vervolgens door de zenuwcellen op de reukkolf geprojecteerd, alwaar
deze verwerkt en geïnterpreteerd wordt.
Doordat je emotie op een bep. moment 'honger' is, zul je de geuren intensiever beleven. Het stimuleert je om aan die behoefte te voldoen. Als je emotie honger is maar je voelt je niet lekker, dan gaan diezelfde geuren je zelfs tegen gaan staan en moet je niet aan eten denken. Ja, om een lang verhaal kort te maken; Het waarnemen van geuren is zeker niet alleen biochemisch maar ook mentaal.
amc