Wat hebben vrouwen aan hun hormonale moodswings?

Ik word soms helemaal moe van m'n eigen hormonen. Voel ik me net weer lekker dan word ik alweer bijna ongesteld en sta ik te janken omdat de shampoo op is. Wat hebben vrouwen evolutionair gezien aan het feit dat ze emotioneler zijn rondom de menstruatie (en zwangerschap)?

Zijn we bijvoorbeeld fysiek kwetsbaarder als we veel hormonen in ons lijf hebben en worden we dankzij onze huilbuien beter beschermd? Is het een teken van je lichaam dat het even wat minder aankan en dat je wat rustiger aan moet doen? (In dat geval wil ik wel weten waarom we precies kwetsbaarder zijn.) Zijn mannen door de eeuwen heen altijd op emotionele vrouwen gevallen en is het daarom in onze genen blijven zitten?
Of heeft het helemaal geen nut (en nooit gehad ook)? (En waarom zijn we er dan nog niet vanaf?!)

Ik ben heel benieuwd naar jullie inzichten. Oja. En voor wie de hoofdvraag kan beantwoorden, nog een zijstraatje: zijn er andere diersoorten die ook zo'n last (kunnen) hebben van hun hormonen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

ik persoonlijk ben een gevaar voor mijn omgeving te noemen door die ellendige PMS voorafgaande aan mn menstruatie. Het enige wat wel eens lekker is is dat ik dan alle tranen eruit huil die ik de weken ervoor weer heb opgekropt. wat je verder hebt aan die moodswings? geen flauw idee en volgens mij zijn vrouwtjesmensen de enige soort die het hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Goeie vraag! Het enige wat ik op dit moment kan bedenken is dat we dan in ieder geval voor het andere geslacht nooit saai zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan eigenlijk alleen je zijdelingse vraag beantwoorden.
poezen kunnen enorme last hebben van hun hormonen.
als ze krols zijn, draait alles alleen maar daarom.
ze eten amper nog, doen er alles aan om buiten te komen, en zijn bepaald zichzelf niet meer.
het is een ware uitputtingsslag voor het beestje.
Rieneke1
14 jaar geleden
Neem de prikpil nadat je er vast van overtuigd bent dat je geen kinderen meer wilt hebben.Helpt tegen deze soort moodswings.Mannen vallen niet op jankerds en piepvrouwen.Die houden alleen van vrouwen die hun mond houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat de meeste vrouwen extra last hebben van de hormonen door o.a. de pil. dus verwijt het de mannen, als zij een pil hadden dan hadden wij een tikkeltje minder last van de hormonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik altijd begrepen heb, is dat die pms klachten inderdaad te maken hebben met de cyclus van de vrouw. Dan zou je als pil slikster juist minder klachten moeten hebben, aangezien je dan ook geen eisprong hebt.
Toch??? Ik moet echter zeggen dat ook ik, ondanks de pil, soms veel last heb van wisselende stemmingen. Heel erg vervelend, want het overkomt je. Het is dan soms net alsof ik de grip op mezelf kwijt ben. Ik heb helaas ook geen antwoord op je vraag en ben ook erg benieuwd naar een antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zomin als ADHD en Autisme nut hebben, heeft PMS geen evolutionaire oorsprong.
Het enige wat je daarover kunt zeggen is dat de medische en psychologische wetenschap er de laatste jaren verschrikkelijk op vooruit is gegaan. Dus nu hebben alle beestjes een naam gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat niet, maar vroeger werd aan dat soort zaken gewoon geen aandacht besteed.