Ha, die Zoisdat;

De wandelende tak.

Toegevoegd na 17 minuten:
En tumbleweeds, maar die zijn dan wel weer dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, tenminste niet dat ze van de voortuin ineens in de achtertuin staan. Wel door groei natuurlijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
triffids...

Triffids zijn genetisch gemanipuleerde planten die zich kunnen verplaatsen en een lange, giftige angel gebruiken, waar ze ook mensen mee kunnen aanvallen en op slag doden. Bill Masen vermoedt dat de Sovjet-Unie ze heeft ontwikkeld. De superlichte plantzaden van de triffid zijn per ongeluk over de ganse planeet verspreid geraakt, zodat de gevaarlijke plant vliegensvlug overal voet aan de grond heet gekregen. Toch worden de van angel ontdane triffids dikwijls als 'huisdier' gehouden, of op farms, omdat ze heel wat nuttige toepassingen kennen, onder andere oliën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verplaatsen als in "lopen"? Sommige planten verplaatsen zich in ieder geval door zich mee te laten voeren met bijvoorbeeld wind. Daarnaast, heel flauw: Plant in een pot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig niet.
Als dat zou kunnen zouden bij mij thuis al heel wat planten zijn weggelopen. Door slechte verzorging.
Het is niet dat ik ze niet wil verzorgen, ik vergeet het alleen altijd. Sorry plantjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn wel planten die zich via de wortels kunnen vermeerderen en die kunnen dan wel heel ver komen. Een voorbeeld daarvan is de Physostegia (Scharnierplant). Daar heb ik wel eens meters achteraan moeten lopen wanneer ik daar een wortel van uit wilde trekken met allemaal kleine scheutjes eraan.

Maar de originele plant blijft dan natuurlijk wel op zijn plek staan. Mits je hem daar weghaalt en een paar meter verderop laat staan want dan zou je kunnen zeggen dat hij zich als het ware 'zelf' verplaatst heeft. Maar helemaal uit zichzelf dat bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
drijfplanten (waterplanten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke plant en boom met afleggers kan dat... Het gaat niet zo snel...

De roos van Jericho...

Tumblers in de woestijn die kunnen dat ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, sterker nog, een collega vertelde kortgeleden nog tijdens de lunch dat er hele bomen zijn die zich kunnen verplaatsen door wortels aan de ene kant te laten afsterven en aan de andere kant juist te laten groeien. Ik heb er even op gezocht en gevonden: het zijn zogenaamde wandelende palmen of Socratea exorrhiza en ze hebben luchtwortels - wortels die boven de grond uitkomen dus, de stam begint daarboven dan pas weer. Ze kunnen zich per jaar tot een meter verplaatsen naar een lichtere plaats; niet onaardig als je probeert te overleven als plant in een regenwoud. Ze groeien bijvoorbeeld op Costa Rica. Zie de link voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taxie
Een taxie is een oriënteringsreactie van vrij beweegbare organismen, die hun beweging richten volgens de gradiënt van een zekere prikkel in hun omgeving. Taxie komt voor bij afzonderlijke cellen, micro-organismen zoals bacteriën, dieren en planten. Bij planten gaat het daarbij om eencelligen of sporen van hogere organismen. Het gaat steeds om organismen die motiliteit vertonen, d.w.z. die zich kunnen verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn planten die van de ene naar de andere plaats groeien(via wortelstokken) ,maar err zijn geen planten met een voortbewegingsorganisme,ook zijn er planten die de nakomelingen op grote afstand van de ouderplant tot leven laten komen (kokosnoten drijven kilometers over zee voordat ze een ander strand tegenkomen en daar kiemen )en ook planten die gebruik maken van dieren (klitten)of de wind (distels)of water (bij sommige wilgen breken takken af als er hoog water is om vervolgens voet te vatten op een ander stuk van de rivier)dus feitelijk kunnen planten zich verplaatsen maar niet geheel op eigen kracht,tenzij het erg langzaam gaat door groei afsterving nakomelingen enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk.

Buiten de al genoemde wandelende palmen in centraal / zuid amerikaanse regenwouden kunnen alle klimmende planten met zijwortels zich verplaatsen: Ze groeien naar het licht toe, en bij vele soorten sterven de delen af die niet genoeg licht / voeding binnen halen.