Planten hebben wel degelijk een biologische klok. Dat valt te zien aan de bladmondjes die ze hebben. Bij het proces fotosynthese wat in de groene bladeren van een plant plaatsvindt is bij de lichtreactie, die dus overdag plaats kan vinden, lucht (CO2-gas) nodig. Wanneer er licht is moeten de bladmondjes dus openstaan om lucht toe te laten. Wanneer je echter een plant in een ruimte zet die altijd donker of altijd licht is, zullen de mondjes nog tot op zekere hoogte op de goede momenten openen en sluiten dat buiten het licht veranderd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, we kennen planten, die in het voorjaar of juist in de herfst bloeien en andere die het hele jaar bloeien als het niet te koud is (zoals het madeliefje). Sommige planten ‘weten’ blijkbaar welk seizoen het is. Daarnaast zijn er bij planten ook circadiane ritmen.

Voor meer info zie link.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dus hebben planten een biologische klok
Een biologische klok. Ze reageren vooral op kou/warmte en licht/donker. Bijv. Na een warme winter is alles eerder in bloei. Bij sommige bloemen kun je heel goed zien hoe de bloemen op licht reageren. Een voorbeeld hiervan is het madeliefje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn een aantal omstandigheden waar planten op reargeren. Kijken we naar nederland: we hebben hier 4 seisoenen. Waar vrijwel al onze planten op reargeren. Na een lage temperatuur in de winter, weten de planten dat het voorjaar er aan komt. Een deel van deze planten gaat groeien als de dagen gaan lengen, dus langer daglicht, daarbij moet de temperatuur boven nul zijn. Een ander deel moet ook langer licht hebben ,maar gaat pas groeien bij een dag temp. van minstens 10graden en in de nacht rond nul. Nog een andere groep planten moet het dag en nacht boven 10 graden zijn. Dat zijn de meesten . Daarom begint het voorjaar altijd zo aarzelend. Als het dag en nacht boven de 10 graden is, is daarna de daglichtlengte de belangrijkste factor wanneer een plant gaat groeien en /of bloeien. In de herfst werkt het andersom en zijn opnieuw de daglichtlengte en de themperatuur de belangrijkste factor. Sommige planten bloeien dit jaar 7 weken later dan 2 jaar geleden. Puur door de temp. Je kan dus wel stellen dat de planten enigzinds een biologische klok hebben maar niet zo als bij ons.