Hoe red ik een babyvogeltje?

Heb toen straks een babyvogeltje gevonden. 2cm groot, nog geen veren, doorzichtig en de ogen nog dicht. Hij ligt nu onder de lamp in een bak met gras. Hij wiebelt een beetje (en dan gaat het nekje raar dubbel :S) maar piept niet om eten. Ik probeer hem uit te dagen door zachtjes tegen de snavel te tikken maar dat helpt niet. Hij heeft ook een best wel grote buik (knikkerformaat) die blauw is (van binnen.. hij is dus doorzichtig). Heeft het nog nut om het beestje te redden en zoja, hoe? Gaat hij nog piepen om eten of moet ik heel de tijd opletten of hij z'n bekje open doet?

Toegevoegd na 11 uur:
Hij heeft de nacht overleefd en de dierenambulance heeft hem net opgehaald.

Toegevoegd na 11 uur:
Hij heeft de nacht overleefd en de dierenambulance heeft hem net opgehaald.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga zo met brinta voeren want gekweekt brood bleef in zn bek vast zitten. Heb de dierenambulance gebeld en ze komen m morgen ophalen. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon nu bellen ;) Maar ze hebben het wel druk (in mijn regio tenminste.. Twente)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jongens alsjeblieft he, dit beestje gaat het echt niet redden. Laat het met rust zodat het rustig kan sterven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe weet je dat? Niet geschoten is altijd mis zeggen ze toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zo denk ik dus ook maar wat ga je doen vannacht? Voeren of niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Ze' zeggen zo veel. Als het nou nog een halfwas merel was die zelf al kon eten was het nog een ander verhaal. Een vogeltje zonder veren (nog 'plat' zoals ze dat zo mooi noemen) kan nog niet eens zelf eten. De ouders proppen daar voorverteerd eten in. Dat moeten ze elk half uur doen. Bovendien moet het precies het eten zijn dat dit vogeltje nodig heeft. Je pijnigt het beestje door het in leven proberen te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat ik het er maar bij houden dat ik jou ook onder "ze" beschouw. ("ze" zeggen...) Ik ga hem proberen in leven te houden en geef hem morgen aan de dierenambulance.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan reanimeer ik nog even mijn half geplette vlieg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja doe dat :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn vliegje is inmiddels overleden. Ik ga huilend naar mijn bedje toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag me de gek aansteken maar mij maak je de pis niet lauw hoor :) Weltrusten ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat ga je vannacht doen? Wekker zetten en voeren of zo laten? En lamp er boven of niet? Ik ga niet meer voeren want z'n buik is dik (en had gelezen dat ze erin kunnen stikken) en geen lamp. Wel in bakje gras met handdoek erover heen en dan morgenochtend maar kijken...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach zielig hoor.. Mijne staat nu in een andere kamer. Ik ga de wekker zetten om 5 uur en dan kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leeft nog steeds!
Rieneke1
11 jaar geleden
jonge vogeltjes nooit brinta voeren!
met uitzondering van jonge duifjes en jonge eendjes en gansjes kan je voor nood kattenvoer geven, blikvoer of geweekte brokjes.

Antwoorden (2)

helaas, helaas, dit jonge vogeltje is ten dode opgeschreven.
piepen om eten doen zulke jonkies niet, maar ze sperren wel als hun nest wordt aangetikt.
dat dit vogeltje dit niet doet, is een veeg teken.
piepjonge vogeltjes moeten ieder half uur eten.
als die een dagdeel geen eten hebben gekregen, dan gaan hun darmen ontsteken, en gaat hun buikje opzwellen.
ze kunnen dan, als ze warmte en voedsel krijgen, even opleven, maar gaan uiteindelijk toch dood.
je vogeltje zal de nacht niet halen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Bel direct 114 ( red een dier)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gedaan maar die gaan alleen over verwaarloosde dieren. Ben doorverbonden met de dierenambulance (die ik al eerder had gebeld) en ze komen m morgen ophalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ah super. maar wel enorrrrrrrrm slecht van 114! het logo is red een dier en niet we komen alleen voor een verwaarloosd dier. moet je eigenlijk een klacht over indienen... ( zou ik doen) ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doe maar.. Maar bel dan 144 en niet 114 ;)