Waar komt het voedsel van roofdieren in gevangenschap vandaan?

Afgelopen weekend waren we in de dierentuin, de verzorger gooide dode wilde cavia's (als ik het goed heb) over het hek naar de wilde honden. Even later stonden we bij de pelikanen en ook deze werden gevoerd, de verzorger vertelde dat we dode kuikens altijd zielig vinden, terwijl deze vergast worden en er niets van voelen en over vissen hoor je niemand terwijl deze langzaam sterven op het dek. Nu is mijn vraag waar komen deze wilde cavia's vandaan, worden zij gekweekt of zijn ze over van dierenwinkels? Net als de muizen die aan de slangen worden gevoerd?
Alvast bedankt voor de reactie's.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

Carnivoren in gevangenschap (niet alle carnivoren zijn roofdieren: je hebt ook aaseters) worden in het algemeen inderdaad gevoed met dieren die speciaal hiervoor gekweekt worden.

Een grote dierentuin heeft meestal een eigen afdeling waar ze cavia's of andere dieren kweken om de vleeseters mee te voeren. Doorgaans kweekt men knaagdieren, en dan cavia's in het bijzonder, omdat deze zich heel snel voortplanten, en ook ook snel groeien, en heel gemakkelijk zijn om te houden.

Daarnaast krijgen de vleeseters de kadavers van hun "collega's" die dood gaan, mits deze geen ziektes overdragen (b.v. een doodgeboren kalfje van een zebra wordt aan de leeuwen gevoerd)

Voor met name de grote roofdieren, is het echter noodzakelijk om vlees extern te betrekken. Het is simpelweg niet mogelijk om een tijger of een leeuw met alleen maar dode cavia's en kippen te voeren. Ze vinden het buitengewoon prettig om grote stukken vlees te krijgen, en het is ook goed voor hun gebit om aan de grote harde botten te kunnen knagen.
Het vlees wordt vaak betrokken rechtstreeks uit slachthuizen, en is afkomstig van slachtdieren (koeien, varkens...) die niet geschikt zijn gevonden voor humane consumptie, mits dit vlees uiteraard de dieren niet ziek maakt. Soms krijgen ze vlees dat overdatum is (niet verkoopbaar voor mensen, maar prima voor wilde dieren), maar meestal gaat het dan om vlees dat in het slachthuis afgekeurd wordt vanwege de aanwezigheid van parasieten. Dit vlees mag je niet verkopen aan mensen, maar als het vlees gedurende een aantal weken ingevroren wordt, dan gaan de larven van de parasieten dood, en kan zonder problemen door de roofdieren opgegeten worden. Elke dierentuin heeft een behoorlijke vriescel waar ze het vlees voor hun grote dieren opslaan.

Visetende dieren is een ander probleem, want de meeste eten alleen kraakverse vis. Dat is een hele dure post voor dierentuinen, want er is geen andere oplossing dan verse vis kopen. Het gaat dan uiteraard om goedkope soorten. Laat het maar zo zeggen: de pinguïns krijgen geen tarbot.

Voor insecteneters (dat zijn ook roofdieren) worden vaak inventieve oplossingen bedacht, want die zijn in het algemeen minder kieskeurig. Vaak krijgen ze dan een pap gemaakt op basis van larven of wormpjes, dezelfde die de vissers gebruiken als aas, en die ook in de dierentuin worden gekweekt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha, de becardi cola schiet door mn neus: "Het is simpelweg niet mogelijk om een tijger of een leeuw met alleen maar dode cavia’s en kippen te voeren"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beide bedankt voor de antwoorden op mijn vraag.

Andere antwoorden (1)

Voedseldieren worden gekweekt, net als slachtdieren voor de mens. Cavia’s worden in Zuid-Amerika van herkomst overigens veel gegeten door mensen.

Wikipedia over cavia’s
Cavia’s zijn in Peru, Bolivia en Ecuador nog steeds een belangrijk voedseldier, dat vaak in huis wordt gehouden. Het dier wordt onder andere gevoed met etensrestjes van het gezin, ongeveer zoals in Europa vroeger kippen of varkens werden gehouden. Onder de naam cuy (spreek uit als koei) wordt het nu nog op markten geroosterd en verkocht. Cavia’s vormen het hoofdmenu op sommige trouwfeesten in Peru…