Zijn er insecten met eigen rood bloed?

Het blijkt dat de meeste insecten kleurloos bloed hebben. Blijkbaar niet alle insecten dan, maar welke?
Als je bijv. je koplampen of autoruiten bekijkt kunnen daar soms toch rode vlekken op zitten. Zijn die dan afkomstig van die zeldzame insecten met toch rood bloed of zijn dat bloedzuigers zoals muggen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Anatomie_%28insecten%29

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
16.3K
Amadea
8 jaar geleden
Ja, er zijn minstens enkele soorten vliegen die rood bloed hebben. Want vliegen drinken geen mensenbloed, maar ik heb toch rode vlekken door het vermorzelen van fruitvliegjes en huisvliegen gezien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, geen enkel insect heeft rood bloed. Het zuurstof transport bij insecten vindt plaats door een vrij in het bloed opgeloste kleurstof, die niet gebaseerd is op ijzer (alle gewervelde dieren) maar koper (alle geleedpotigen en voor zover ik weet ook weekdieren.
Die is vrijwel kleurloos tót hij zuurstof opneemt en wordt dan blauwig.
tinus1969
8 jaar geleden
Insecten hebben geen rood bloed, omdat insecten ademen via tracheeën (buisjes overal in het lichaam). Er is geen zuurstoftransport door het bloed, dus hebben insecten ook geen hemoglobine nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969
Ik had er al over nagedacht om bij mijn reactie op Amadea te vermelden dat zuurstof bij insecten meestal rechtstreeks wordt aangeleverd via de tracheeën, maar ja: haar reactie gaat nou eenmaal over zuurstofvervoer in het bloed.
Om te beginnen: álle insecten hebben bloed! En bij een aantal insecten wordt op beperkte schaal wel degelijk enige zuurstof opgenomen en vervoerd door dat bloed. Het speelt alleen een zeer veel mindere rol dan bij gewervelden, die er nou eenmaal (anders dan die insecten) volledig van afhankelijk zijn.

Het beste antwoord

Insecten bloed heet hemolymfe. Deze vloeistof bevat bij insecten hemocyanine, waarbij een koper molecuul in plaats van ijzer wordt gebruikt voor de transport van zuurstof. Hierdoor krijgt insecten bloed een groengele kleur.

Nu zal er vast een uitzondering bestaan, maar hierdoor is het insectenbloed niet rood. De rode kleur blij een platgeslagen insect kan bloed zijn dat opgezogen is van een prooi of pigmenten uit andere delen van het lichaam. Fruitvliegjes hebben vaak knalrode oogjes. Dit kan de rode kleur verklaren die je bij dode insecten op de voorkant van een auto ziet.