Hoe wordt bepaalt of een gen dominant is?

Ik weet dat er dominante en recessieve genen bestaan, bijvoorbeeld bruine ogen zijn dominant over blauwe ogen. Maar wat maakt het gen voor de bruine ogen dan dominant over dat van de blauwe ogen?

2 maanden geleden
in: Biologie
1.2K
Edraket
2 maanden geleden
In de Engelstalige wiki gaan de volgende artikelen over gen-dominantie.
Die even door google laten vertalen https://en.wikipedia.org/wiki/Dominance_(genetics)
https://en.wikipedia.org/wiki/Allele#Multiple_alleles

Antwoorden (1)

Door het genproduct (meestal een eiwit), dat je bij gekleurde ogen letterlijk kan zien.
tinus1969
2 maanden geleden
Thecis
2 maanden geleden
Maar wat maakt het dan dominant of recessief?
tinus1969
2 maanden geleden
Als je een gen (eigenlijk allel) hebt voor bruine ogen en voor blauwe ogen, produceert (kort door de bocht samengevat) het ene gen bruine en de andere blauwe kleurstof. Dan zie de in de praktijk bruin. Blauwe zie je alleen als je twee blauwe genen hebt en er dus alleen blauwe kleurstof wordt geproduceerd.
Thecis
2 maanden geleden
https://www.thetech.org/ask-a-geneticist/articles/2007/why-is-it-that-some-alleles-are-dominant-and-some-are-recessive/ Interessant stukje. Eigenlijk heel logisch, maar ik had er nooit zo over nagedacht (heel suf....).
tinus1969
2 maanden geleden
Ik ben benieuwd waarom ik een min heb gekregen. Het woord ‘dominant’ gen suggereert dat die genen met elkaar gaan vechten ofzo. Maar dat is dus niet zo.
LeonardN
2 maanden geleden
+Nooit geweten dat het gewoon een kleurmengwedsrijd was in plaats van, de een krijgt de mogelijkheid te kleuren ipv de ander.
Thecis
2 maanden geleden
@LeonardN
Bij oogkleur is dat in feite zo. Bij andere zaken is het voornamelijk een complexe interactie tussen de eiwitten wat maakt of een allel dominant is over een ander allel.
tinus1969
2 maanden geleden
@Thecis, er is mss complexe interactie, maar meestal niet tussne de twee allelen/genproducten. Vaak is er versie die het wel doet en versie die het niet doet. Of twee producten di mengen.
Thecis
2 maanden geleden
@Tinus1969
Ik had ook kunnen zeggen dat het een simpel interactie is waarbij je ofwel mengen hebt, of competitie ofwel een niet goed functioneren hebt ofwel interferentie hebt enz.
Om de reactie kort te houden naar iemand die wellicht de materie niet helemaal goed in kan schatten (die heeft andere expertises) heb ik dat alles samengevat in een complexe interactie. Juist doordat de interactie op veel verschillende manieren kan plaats vinden en de manier waarop het plaats vindt ook afhankelijk is van de omstandigheden of de precieze plek waar het werkzaam is.