Wat is een Portugees oorlogsschip (ofwel Physalia physalis) ?

En wat zijn de gevolgen, is het gevaar als je er mee te maken krijgt? Heeft iemand ervaringen, zo ja, zou ik ze graag lezen....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.2K

Het beste antwoord

Wat een Portugees Oorlogsschip is onderhand al goed uitgelegd.

Wat betreft je andere vragen...

Ik heb er gelukkig zelf geen ervaring mee, maar heb er wel verhalen over gehoord en gelezen.

Ze komen in warmere wateren voor, onder meer rond Australië. Aanraking met hun tentakels is extreem gevaarlijk. Binnen enkele minuten kan - afhankelijk van in welke mate je geprikt bent - volledige spierverlamming optreden, inclusief de longen en het hart dus.

Als je in aanraking komt met een dergelijk organisme is snelle medische hulp essentieel.

Er word je daarom ook ten zeerste aangeraden om in de wateren waar Portugese Oorlogsschepen voorkomen alleen het water in te gaan met een beschermende kledij (een zogeheten 'stinger suit'). Vaak zijn er dan ook waarschuwende borden geplaats. Zie het bijgevoegde plaatje (uit eigen collectie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is een inktvis met giftige tentakels. Volgens mij kan je er zelfs aan sterven als je buitengewoon veel pech hebt (bijv. als een klein kind helemaal onder de tentakels komt te zitten). Ik heb 'm in Nederland in elk geval nog nooit gezien.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik bedoelde een kwal ipv inktvis. Maar dat is ook niet goed, zie ik op wiki. Het is een 'staatkwal', maar géén kwal. Het is een kolonie poliepen.

Toegevoegd na 1 uur:
Je kan (deels) tijdelijk verlamd raken bij een aanval. Mensen verdrinken daardoor wel eens bij zo'n aanval. 'T gif is dan indirect dodelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt hoor ;o) Een inktvis is een heel ander dier. Een Portugees Oorlogsschip is een kolonie die bestaat uit verschillende poliepen. Wordt al snel verward met een kwal. In de Noordzee komt deze zeer weinig voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, ik heb net m'n antwoord aangepast voordat ik je reactie las :). Maar je hebt gelijk, 't is zeker geen inktvis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een inktvis heeft wel tentakels, maar ik meen nooit giftig. Soms hebben ze zuignapjes of haken. Ze kunnen wel gifkliere hebben.
Ik ben wel eens aan de Nederlandse kust met zo'n verdwaalde kwal in aanraking gekomen. De slierten waaieren wel een meter of 8 achter 'm aan. Ik moet zeggen dat het geen prettige gevoel gaf; zeg maar 10x erger dan een brandnetel. En dan waren het nog de uiteinden; de roze/paarse kwal zwom meters verderop.
Dus ik wil me niet indenken hoe het voelt als je er dichterbij mee in aanraking komt. Ik schat in dat je er brandwonden aan over houdt (of iets dat er op lijkt).

Toegevoegd na 2 minuten:
formeel is het geen kwal, maar zo ziet ie er wel uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed onderzoek +1
Een zeer giftige kwal. Zeer zeldzaam aan de nederlandse kust. ze zwemmen wel bij de engelse kust.Het 'lichaam' van de kwal drijft boven water en de lange tentakels hangen onder water. Zéér giftig en soms zelfs dodelijk!! 2Jaar geleden dachten we dat ik door zo een gevaarte aangevallen was. Mn been leek verlamd en had een enorme rode pijnlijke plek,leek verbrand. Maar het is waarschijnlijk toch een 'gewone' kwal geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn antwoord op de volgende vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kwallenbeet.11358
en de link die ik daarbij gaf (zie bron)
Dat ging voornamelijk over dat beestje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een Portugees oorlogschip is een kolonie van verschillende poliepen, elk met een eigen taak. Het zijn eigenlijk meerdere organismen die als één fungeren. De tentakels kunnen tientallen meters lang worden en het lichaam tot ongeveer 35 cm. Het organisme heeft een soort blaas (dat ook bestaat uit een poliep) dat gevuld kan worden met lucht. Dan blijft het oprganisme drijven. Heel bijzonder is het, dat het dier ook kan sturen (zeilen), ook tegen de wind in en de blaas leeg kan laten lopen om onder te duiken.

Het gif is anders dan bij een gewone kwal, dus als je ermee in aanraking zou komen moet je wel zeker weten dat het een Portugees Oorlogsschip i.s Anders werkt de behandeling averechts. Het gif werkt verlammend en is meestal niet dodelijk. Het gif kan wel ontstekingsreacties veroorzaken.

Er overlijden echter wel eens mensen aan als zij ademhalingsproblemen krijgen, of een hartstilstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een gigantische kwal, met tentakels die wel 50 meter lang kunnen zijn.
Ik heb jaren op Bonaire gewoond, waar het heerlijk zwemmen is in de Caraibische zee.
Zo een a twee keer per jaar komt het voor dat een colonie Portugese Oorlogsschepen langs de baai komt.
Dan wordt dat op de radio aangekondigt, en moet iedereen die dagen uit het water blijven.

Als je erin terecht komt doet het zoveel pijn dat het je letterlijk de adem beneemt.
Je kunt verlamt raken en verdrinken voordat je de kant weet te bereiken.