Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een Portugees oorlogsschip (ofwel Physalia physalis) ?

En wat zijn de gevolgen, is het gevaar als je er mee te maken krijgt? Heeft iemand ervaringen, zo ja, zou ik ze graag lezen....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wat een Portugees Oorlogsschip is onderhand al goed uitgelegd.

Wat betreft je andere vragen...

Ik heb er gelukkig zelf geen ervaring mee, maar heb er wel verhalen over gehoord en gelezen.

Ze komen in warmere wateren voor, onder meer rond Australië. Aanraking met hun tentakels is extreem gevaarlijk. Binnen enkele minuten kan - afhankelijk van in welke mate je geprikt bent - volledige spierverlamming optreden, inclusief de longen en het hart dus.

Als je in aanraking komt met een dergelijk organisme is snelle medische hulp essentieel.

Er word je daarom ook ten zeerste aangeraden om in de wateren waar Portugese Oorlogsschepen voorkomen alleen het water in te gaan met een beschermende kledij (een zogeheten 'stinger suit'). Vaak zijn er dan ook waarschuwende borden geplaats. Zie het bijgevoegde plaatje (uit eigen collectie).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is een inktvis met giftige tentakels. Volgens mij kan je er zelfs aan sterven als je buitengewoon veel pech hebt (bijv. als een klein kind helemaal onder de tentakels komt te zitten). Ik heb 'm in Nederland in elk geval nog nooit gezien.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik bedoelde een kwal ipv inktvis. Maar dat is ook niet goed, zie ik op wiki. Het is een 'staatkwal', maar géén kwal. Het is een kolonie poliepen.

Toegevoegd na 1 uur:
Je kan (deels) tijdelijk verlamd raken bij een aanval. Mensen verdrinken daardoor wel eens bij zo'n aanval. 'T gif is dan indirect dodelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden