Kan een bacterie zelf ook een bacteriële of virale infectie krijgen?

Als dat zo is, zou dat dan toegepast kunnen worden om zo'n bacterie te bestrijden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Een bacterie is één enkele cel. Daardoor kan een bacterie geen bacteriële infectie krijgen. Bacteriën dringen namelijk geen cellen binnen, maar organismen - daar woekeren ze binnen het organisme, maar dan tussen de cellen in, of in de bloedbaan of in andere lichaamsvloeistoffen.

Een bacterie kan wel een virusinfectie krijgen. Een virus infecteert namelijk uitsluitend cellen, en een bacterie is een cel.

Een virus dat een bacterie infecteert, heet een bacteriofaag ('faag' komt van het griekse woord voor 'eten'; een bacteriofaag is dus letterlijk een bacterievreter).

Voor het bestrijden van bacteriën met bacteriofagen zijn voors en tegens. Die komen voornamelijk doordat bacteriofagen altijd gespecialiseerd zijn in één bepaalde bacteriesoort.

Een voordeel is dat het een goede en specifieke methode is die alleen die ene bacterie bestrijdt en andere bacteriën ongemoeid laat. Het is dus niet zo dat de hele darmflora eraan kapotgaat als je een darminfectie hebt, iets wat bij antibiotica vaak juist wel gebeurt.

Een nadeel komt door datzelfde voordeel: bacteriofagen zijn heel specifiek; je moet dus eerst precies weten welke bacterie je wilt bestrijden, en dan moet je precies de passende bacteriofaag inzetten. Dat kan te lang duren of te kostbaar zijn; in dat geval kun je beter maar "alles platbombarderen" met antibiotica omdat anders de patiënt is overleden voordat je de juiste bacteriofaag kunt inzetten.

Voor meer gedetailleerde informatie over bacteriofagen verwijs ik je naar onderstaande Wikipedia-pagina.
Cryofiel