wie weet wat voor een mot dit is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Amadea
12 jaar geleden
Die was eerder vandaag ook al gevraagd, en toen stonden afmetingsgegevens en een omschrijving van het "nest" erbij. Dat is wel zo handig die weer te plaatsen! Ik heb honderden motten bekeken, maar niet één lijkt erop. Misschien is dit wel het resultaat van de bijzondere rups van vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/rups-cm-groen-rood-beetje.287979! Is deze mot ook op een bepaalde plek gevonden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja sorry, mijn vraag was verwijderd door de moderatoren.. Ik vind de mot in de tuin en in huis. Ik heb me suf gedetermineerd en kan hem gewoon niet vinden. Ook heb ik een keer een foto naar een "vak-gek" gestuurd en die dacht dat het om een mineerder ging, maar welke precies kon hij ook niet zeggen.
Ik kan met zekerheid zeggen dat de larven een bepaald stadium in een cocon leven, waar ze uit 1 kant uitsteken. (ze kunnen zich ook helemaal er in terugtrekken. De cocon is aarde-kleurig, maar lijkt van een soort stof/zijde. (is vrij zacht)
Amadea
12 jaar geleden
Stel nou voor dat je een nieuwe soort hebt ontdekt. Dan gaat ie de Coleophora suussuus heten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
whaha amadea, maak je suussuus nou blij met een dode mus/mot :P Die kans is zo klein xd

Het beste antwoord

Het is een van de vele micro-vlindertjes (microlepidoptera).
Er zijn maar weinig mensen die hier het in gespecialiseerd zijn.
Ikzelf ben er wel eens mee bezig geweest en ben van plan mijn kennis van de zomer te gaan vergroten, echter ben ik nog niet zo ver dat ik deze op naam kan brengen.

Het is dus een vlindertje, een mot is eigenlijk meer een scheldwoord voor vlinders.
Het woord mot mag alleen gezegd worden tegen de familie 'echte motten' (Tineidae), hiertoe behoord de alom bekende kleermot.

Als je een goede determinatie wilt van je vlinder dan kun je het beste naar de onderstaande bron/link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarschijnlijk gaat het om een Zakdrager (Psychidae). Misschien moet ik de foto maar weer eens rond mailen, naar idd een site als microlepidoptera.nl..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik kom ook telkens bij de kokermot uit (Coleophoridae)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik durf het helaas niet te zeggen, daar heb ik gewoon domweg de kennis en de litteratuur nog niet voor. Een zakdrager zou heel goed kunnen, als ik hem vergelijk met de voor mij bekende soorten. Maar ik weet zeker dat als je de foto's op het forum plaats je zo een antwoord hebt, volgens mij is hij niet zo moeilijk te determineren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga het beestje opsturen naar de microlepidoptera-vereniging.. Ik ben benieuwd wat t wordt. Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Is m.i. geen mot maar een kakkerlak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zeker geen kakkerlak. Mot komt aardig in de richting, het is een micro-vlindertje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mot was ik al uit, microlepidoptera zeer waarschijnlijk. Heel zeker weten geen kakkerlak.