Beschimmelt een dood mens als hij niet wordt opgegeten door dieren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He wat een smakelijk onderwerp weer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als er geen organisme bij komt droogt het uit

Het beste antwoord

Nee, in principe is een mens niet erg interessant voor schimmels, schimmels zijn meer specialisten in het afbreken van plantaardig materiaal (cellulose), met uitzondering van cordyceps zwammen die insecten eten en carnivore schimmels die onder de grond microscopische nematoden strikken.

De afschuwelijke verrotting die optreedt is gedeeltelijk spontaan, bij celdood komen er al enzymen vrij die de inhoud van de cel aantasten en later wordt de verrotting geassisteerd van binnenuit door anaerobe bacterien in het spijsverteringskanaal.

Onder de grond of in plastic zal verrotting optreden, maar als er via de bodem of de lucht insecten bij kunnen komen dan zullen ze eitjes op het lichaam leggen of direct maden, die dan vervolgens het kadaver van buitenaf opeten. In verschillende fases is een lijk interessant voor verschillende insecten, dus de kennis van dit soort insecten kan helpen vast te stellen hoe lang een lijk al ergens ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja en door maden van vliegen en bacterien en andere kleine beestjes die vlees lekker vinden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als iemand op kamertemperatuur bewaard wordt zal hij altijd vergaan door de bacterien en schimmels die altijd op iemands lichaam voorkomen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Archaea en eencelligen kunnen dit ook en zijn geen dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Putrefactie (decompositie/verrotting), start 3 dagen na het overlijden. Bij warm weer of in geval van de aanwezigheid van veel (schadelijke) micro-organismen in het lichaam kan dit proces voorspoediger optreden. Er zitten genoeg kleine beestjes in de grond die wel een hapje vlees lusten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zegt als het niet door dieren wordt opgegeten, maar dit gebeurd altijd. De bacteriën die tijdens het leven nuttig waren, zoals de bacteriën in het spijsverteringskanaal keren zich na de dood tegen het lichaam. Nu gebruiken diezelfde bacteriën het dode lichaam als voedselbron.