Hoe heet het als iemand inademend praat?

Ik heb namelijk een collega die dat doet en het klinkt best raar.
Vaak bij bevestigende woorden als "Ja" of "Nee", hapt hij gelijktijdig naar adem.
Ik weet dat er een term voor is want ik kan me herinneren er ooit iets over op tv te hebben gezien maar ik kan er niet meer op komen.
Heb al geprobeerd te Google'n maar helaas zonder resultaat.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Biologie
4.7K
Amadea
4 jaar geleden
Logopedisten noemen dat een verkeerde spreekademing.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Inhalerend praten, het is vooral een vrouwen-dingetje, in Noorwegen hebben ze er ook een handje van.
Bordensteker
4 jaar geleden
De Engelse term is ‘ingressive speech’.
“Ingressive speech sounds are produced while the speaker breathes in, in contrast to most speech sounds, which are produced as the speaker breathes out. The air that is used to voice the speech is drawn in rather than pushed out. Ingressive speech can be glottalic, velaric, or pulmonic.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Ingressive_sound#Ingressive_speech In het Nederlands is er een topic over op Fok.nl : In post https://forum.fok.nl/topic/701091/1/25#p27080069 staat (licht bewerkt):
Je kunt geluid maken doormiddel van een (sorry ken alleen de engelse termen):
- pulmonic / velaric / glottalic egressive airstream (uitstromende lucht)
- pulmonic / velaric / glottalic ingressive airstream (instromende lucht) pulmonic: heeft als uitgangspunt de beweging van de longen , die veroorzaakt de luchtstroom.
velaric: door een vacuum achterin je keel
glottalic: door een afsluiting in je keel te maken (net boven en incl. de stembanden).

Antwoorden (1)

Praten op instromende lucht heet ingressieve initiatie.
Als mensen op uitstromende lucht praten, spreken we van regressieve initiatie.

Bron Meertens:
“Praten op instromende lucht (ingressieve initiatie) doen mensen vrijwel niet, in ieder geval niet in het Nederlands. Een enkele keer hoor je een bepaald soort dames wel eens ja of nee zeggen op een binnenstromende lucht. Mijn indruk is dat dit verschijnsel tot deze bepaalde groep (en tot die twee woordjes) beperkt is.”
SimonV