Waarom eten hamsters soms hun eigen jongen op?

Het is al wel 25 jaar geleden, maar ik weet het nog goed. Bij een vriendinnetje had haar hamster de eigen jongen opgegeten. Gebeurt dit vaker, en waarom doen ze dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
16.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leeuwen eten ook wel eens hun eigen jongen op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan mijn eigen kinderen ook wel eens opvreten, zo lief vind ik ze dan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eet smakelijk ;-)

Het beste antwoord

Hamster hebben een zeer korte draagtijd. Een paar dagen voor de geboorte begint het vrouwtje nestmateriaal te verzamelen en het huisje vol te stoppen. Zorg dat je haar genoeg nestmateriaal geeft. Wanneer het mannetje nog in hetzelfde hok verblijft, moet je hem daar nu uithalen en in een eigen hok plaatsen. De jongen zijn bij de geboorte erg klein en nadat ze schoongelikt zijn, worden ze meteen gezoogd. Wanneer je een erg jonge hamster als moeder hebt, moet je er voor zorgen dat ze niet te veel gestoord wordt. Zij zou dan namelijk de jongen op kunnen eten. Zij doet dit omdat het, in een omgeving die te onzeker is voor nakomelingen, het verstandiger is de gebruikte voedingsstoffen (de jongen) weer op te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat kan komen doordat ze te weinig eiwitten heeft binnengekregen of door stress door rumoer of door onervarenheid van de moederhamster
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die beesten moeten ook leven!
zoals hierboven genoemd kan onrust/ stress de oorzaak zijn, maar ook kan er iets niet in orde zijn met een jonkie.
Rieneke1