Waarom groeit je been- of armhaar niet steeds langer, zoals je hoofdhaar of je baardharen doen?

Het groeit tot een bepaalde lengte en stopt dan met groeien. Je hoofdhaar kan superlang worden als je het niet knipt.

13 jaar geleden
in: Biologie
16.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees blij...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/groeit-lichaamshaar-hoofd-kin-wel.93721

Het beste antwoord

Omdat de haren op je hoofd (vaak) langer zijn dan de haren op je armen en benen lijkt het net of je hoofdharen sneller groeien, maar dit is niet waar. De haren op je hoofd en ledematen groeien ongeveer even snel; 0,4 mm per dag.

Een haar groeit vanuit het haarzakje (de haarfollikel) naar boven. Deze haarfollikels zitten over je hele lichaam en alleen al op je hoofd zitten er al ongeveer 100.000. Het groeien van een haar gebeurt in een bepaalde cyclus met een groeifase en een rustfase. In de rust periode stopt de haar met groeien en valt uit, waarna het in de groeiperiode weer langzaam aangroeit. Het verschil in lengte tussen bijvoorbeeld je hoofd- en armharen ontstaat doordat deze haren hun eigen cyclus hebben. Een hoofdhaar kan wel 12 jaar in een groeifase zitten, terwijl een haar op je armen al na enkele maanden in de rustfase komt. Daarom kunnen deze haren nooit erg lang worden.

De lengte van deze cyclus is ook van mens tot mens verschillend. Bij de één kan het haar tot over de billen groeien en bij de ander groeien de haren niet zo hard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zit in je genen, dus zeg maar voorgeprogrammeerd dat die haren sneller uitvallen en minder lang groeien.