Hoe komt het dat verschillende rassen honden en katten kruisen geen probleem is?

Een mens doet het toch ook niet met een aap? Of zou je dit bij de mens vergelijken met incest? Of maak ik nu verkeerde gelijkenissen?

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik bedoel natuurlijk niet honden en katten samen, maar verschillende rassen honden onderling en verschillende rassen katten onderling.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Ha, die IVV;

Je zult er versteld van staan wat er allemaal al niet met elkaar gekruisd is. Bij hondenrassen is dat doorgaans geen probleem omdat het DNA onderling veel overeenkomsten vertoont. Wat niet wil zeggen dat elke kruising van twee rassen ook tot levensvatbare pups zal leiden; een chihuahua/mastiffkruising zou wel eens hele kwetsbare honden met rare kwalen kunnen opleverenn
Overigens is het een algemene misvatting dat bij de menselijke soort rassen te onderscheiden zijn; we vallen allemaal onder hetzelfde 'ras'; strikt biologisch gezien zijn de verschillen te klein om verschillende rassen te kunnen definiëren. Voor een kruising tussen het menselijk ras en andere rassen (aapachtigen) konden de DNA-verschillen wel weer eens te groot zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Maar mensenrassen kruisen toch wel...

Maak nu geen vergissing... Mensen en apen zijn geen rassen, dat zijn verschillende soorten... Honden zijn rassen en katten zijn rassen, honden en katten lukt ook niet, dat zijn verschillende soorten...

Wel goed blijven kijken hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk niet honden en katten samen, maar verschillende rassen honden onderling en verschillende rassen katten onderling.
Op gevaar af dat dit antwoord wordt verwijderd: ook bij mensen heb je verschillende rassen en die kruisen gelukkig ook!
Dat heeft met incest niks te maken. Alhoewel er jarenlang, eeuwenlang, op een zeer negatieve manier tegenaan gekeken is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het genetische verschil is kleiner, omdat de splitsing in hondenrassen en kattenrassen recenter gebeurt is dan bij mensen en mensapen. Het is dus een kwestie van tijd.

Verder zijn alle schakels tussen ons en andere apen (we zijn zelf onderdeel van de groep) uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een autochtone Nederlander en Japanner zijn van twee verschillende rassen. Ook Afrikanen en Indianen in Amerika zijn andere mensenrassen. Tussen Surinamers/Indonesiërs en Nederlanders zijn een hoop 'halfbloedjes' of bastaardkinderen ontstaan (niet negatief bedoeld). De term racisme heeft ook met de verschillende mensenrassen te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een labrador en een golden retriever zijn twee verschillende *rassen*, die allebei tot dezelfde *soort* (namelijk de hond) horen. Omdat ze leden van dezelfde soort zijn, kunnen ze samen vruchtbare nakomelingen verwekken. Dat is namelijk de definitie van een soort.

Mensen en apen behore tot verschillende *soorten*, het zijn géén rassen van dezelfde soort. Daarom kúnnen ze zich niet kruisen, al zouden ze willen. Als ze 'het' al met elkaar zouden doen, zouden dat niet leiden tot half-mens-half-aap-kindjes.